Hur många olika system, pärmar och huvuden går du till varje dag för att hämta information? Sannolikt väldigt många och du har kanske inte funderat över vad du skulle kunna göra istället. Men tänk om allt var på ett ställe? Vad skulle du tjäna på det?

En snabb fråga till kollegan, ett dokument sparat på datorn eller en liten post-it lapp på skrivbordet – informationsöar kan se väldigt olika ut. Och även om de kan fungera bra var för sig blir de lätt en plågsam röra i kombination med varandra. Detta är några av fördelarna med att samla många öar till en enda kontinent:

1. Du slipper paniken i allt hopplöst letande

Tänk dig att du ska ringa en potentiell kund som du varit i kontakt med. Du vet att du har telefonnumret någonstans – men du vet inte exakt var. Efter att ha kollat igenom kontaktlistan i telefonen börjar du leta i inkorgen istället. I takt med att minuterna går växer otåligheten: det måste ju vara här?! Till slut, när du nästan gett upp och huvudvärken börjar smyga sig på, kommer du på att du fick ett visitkort med numret på. “Puh!” tänker du.

Genom att samla allt i ett system slipper du den jobbiga känslan av att inte hitta det du söker, oavsett om det är ett telefonnummer eller någon annan viktig information. Inget mer hyperventilerande helt enkelt!

informationsöar crm

2. Du kan känna dig lite lugnare om en person försvinner från företaget

Kanske har en av kollegorna några heta leads samlade, medan en annan har resultatet av den senaste kundundersökningen. Och det är inget problem – så länge båda är på plats. Men om någon blir sjukskriven, åker på semester eller slutar hos er riskerar dessa informationsöar att bli “låsta”.

Så samla kompetensen i organisationen istället för att låta varje person sitta på sin egen kunskapsbank. Med ett gemensamt CRM kommer sårbarheten minska och det blir lättare att få bollen i rullning igen om någon medarbetare försvinner. Något som kanske är extra viktigt för små företag.

 

 

3. Du får tid över till andra saker

Om du vet var du ska leta slipper du inte bara frustration och panik (punkt 1), utan sparar också en massa tid. Visserligen kan några minuters letande då och då under dagen kännas fjuttigt, men det blir snabbt många timmar: om du lägger 30 minuter per dag på att leta information blir det t.ex. nästan 3 veckor på ett år.

Så vad skulle du göra med all tid? Kanske klämma in ett extra kundsamtal? Eller bara stressa ner lite? Du kommer säkert på något bättre än att klicka runt bland mappar eller bläddra i papper i alla fall.

tid-crm

4. Du kommer prestera bättre på jobbet

Med all information på ett ställe får du bättre överblick och full koll på kunderna. Tänk vad det skulle innebära för ditt vardagliga arbete: du kan hålla fler deadlines, arbeta mer proaktivt och höja kvaliteten. Kort och gott minskar du risken att viktiga detaljer och potentiella affärer går till spillo.

Och vet du vad det bästa är? Dina kollegor kommer göra samma sak och ni kommer uppnå saker ni kanske inte trodde var möjliga. Vilket gör er gladare och därmed blir ni ännu lite bättre. High five på den!

high-five


Är du nyfiken på vad Lime CRM kan göra för dig?
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allting möjligt!

Testa gratis nu!