Efter att ha jobbat i CRM-branschen i flera år har jag på kundbesök, mässor, seminarier och privata tillställningar upptäckt att det finns ganska många myter kring CRM-system. Myter som jag nu bemött hundratals gånger, och som gör mig lika frustrerad varje gång. Därför tänkte jag i detta inlägg bemöta, och slå hål på, de fem allra vanligaste myterna.

Myt 1: ”CRM-systemet måste vara det enda systemet och lösa allt, annars kommer det inte att användas”

Allt i ett system tenderar att ge dig ett stort, galet systemmonster som är svårt att hålla uppdaterat och svårt att få användarna att använda. Tanken med ett bra CRM-system är precis motsatsen. Jag tror på best of breed-tänket vilket innebär att alla ska göra det de är bäst på, och sedan integrerar med varandra. Det betyder inte att alla ska jobba i flera system. Det betyder att informationen hamnar där den hör hemma, och att alla avdelningar får det system som passar dem allra bäst.

Myt 2: ”Ett egenbyggt CRM-system funkar alltid bäst – på så vis blir det anpassat efter oss”

Det är självklart en lösning att bygga sitt eget CRM-system om det är så att ni har de tekniska resurserna som krävs. Tyvärr stöter vi då och då på företag som försökt bygga sitt eget CRM-system och det vi upplever är att det stjälper mer än det hjälper.

Att anlita en tredjepartsleverantör innebär inte bara kostnader, utan också att ni får ta del av mångårig erfarenhet om er, och andra, branscher. Detta gör att ni kan få en sömlös CRM-integration som löser problem som ni inte ens visste att ni hade.

Myt 3: ”CRM-system innebär bara massa extra administration”

Som sagt, ett CRM-system ska i slutändan innebära mindre administration och informationsletande. Att förändra arbetsmönster är alltid svårt, det vet jag, men genom att locka användarna med funktioner som underlättar deras vardag så kan jag garantera att det används. Tänk dig en överskådlig rapport på månadens siffror, en schysst ringlista som dimper ner i säljaren knä, eller om marknadsavdelningen kan ta ut maillistan på 30 sekunder.

Myt 4: ”Alla moderna CRM-system är molnbaserade”

Ja, egentligen kanske detta inte är en myt. Jag skrev den lite för att provocera. Såklart bygger alla CRM-leverantörer idag sina plattformar så att de är tillgängliga överallt. Allt annat vore ju dumt. Det jag vill flagga för är att du bör vara lite försiktig med att snöa in på modeordet ”molnet”. Det riskerar att begränsa dig. Fundera över om det du önskar är att ha allt tillgängligt överallt, om det är att du inte vill ansvara för backup och annat, eller att du vill använda en webbläsare. Därefter kan du avgöra om det är att arbeta på webbaserad produkt du är ute efter, kanske ett CRM-system från appstore eller en lösning som hostas hos leverantören. Det finns obegränsat med möjligheter där ute.

Myt 5: ”Införande av CRM är dyrt och bara till för stora företag”

Idag finns det flera tusen CRM-system på marknaden. Vissa är helt gratis och andra innebär en större investering. Men det finns något för alla plånböcker. Jag har under mina år i CRM-branschen sett över 1000 CRM-projekt i allt från enmansbolag till större koncerner. Allt från projekt som bara kostar några hundralappar i månaden till miljonbelopp. Oavsett storlek så är ROI lika viktig.

Undersökningar visar att du får tillbaka ungefär åtta gånger så mycket på ditt investerade kapital när du inför ett CRM-system (Nucleus Research – Report 0128 [2014]). En tydligare ROI är svår att finna. Men att åstadkomma en sådan ROI ställer krav på såväl beställare som leverantör. Investeringen betalar inte tillbaka sig bara för att du installerar en mjukvara. Systemet måste användas också. Om du vill veta mer kring hur man effektivt inför CRM-system och säkerställer en ROI kan du ladda ner denna plansch som beskriver projektet steg för steg.

Se till att sätta en budget, en tidplan och en projektgrupp som säkerställer att du får tillbaka dina investerade pengar. Minst åttafalt. Då blir ditt CRM-projekt inte dyrt. Det blir den bästa investeringen du gjort.

Sammanfattning

IT-projekt generellt sett har ett ganska dålig rykte, och i många fall är det helt förtjänat. Men IT-projekt generellt, och CRM-system i synnerhet, behöver varken bli långa, kostsamma eller något som endast är till för stora företag. IT ska vara ett hjälpmedel, och i CRM-systemets fall ett hjälpmedel för att underlätta god kundvård, öka försäljning och effektivisera. Har du stött på några andra myter? Eller håller du inte med mig? Hör av dig!


Vill du ha fler tips för hur du och ditt företag lyckas med ert nya CRM-projekt?
Ladda ner vår poster. Självklart gratis!

Ladda hem nu!