Det finns saker i företagsvärlden som känns självklara. Till exempel att ha en fantastisk produkt till ett bra pris och marknadsföra den. Men vad kommer sen? Efter ett köp? Så här skapar du nöjda kunder.

Tvärtom vad vissa tror så är affären långt ifrån avslutad. Det är ju nu ditt företag har chansen att få kunden att återkomma och bli lojal! Så vad händer med en kund som har handlat av ditt företag? Vet du hur kunden ska bearbetas för att återkomma? Hur du får trogna kunder som kommer tillbaka, gång på gång?

Vi på Lime har lång erfarenhet av kundvård och vet att det är något alla företag tjänar på. Genom att ta hand om dina kunder får du inte bara lojalitet tillbaka, utan också en stabil försäljning. Men hur skapar du nöjda kunder? Här är fem steg för att nå dit:

1. Effektivisera med hjälp av ett CRM-system

En god kundrelation bygger på att du faktiskt känner kunden och vet vad den köpt tidigare. Därför kan ett CRM-system göra kundvården lite enklare. Med ett system som strukturerar all viktig information och som underlättar i det vardagliga arbetet kan du och ditt företag aktivt ta hand om era kunder.

Det bästa? Det behöver inte vara krångligt! Framförallt inte om ni använder ett verktyg som analyserar data, gör det lätt att skräddarsy erbjudanden och påminner er om att uppvakta kunderna.


Allt du behöver. I ett system.

Upptäck Lime CRM


2. Utveckla en kundpolicy (det är inte så stelt som det låter!)

För att lyckas med effektiv kundvård måste den genomsyra hela organisationen. Men hur får du med alla på tåget? Ett sätt är att ta fram strategier för hur du och dina kollegor ska bete sig och kommunicera i olika situationer. Är en kund missnöjd med er produkt eller service? Minimera risken att förlora kunden genom att ha en genomtänkt policy kring hur ni ska behandla klagomål och annan typ av feedback.

Läs mer:
Har du en kundpolicy? Tänk på detta!
6 steg för att hantera missnöjda kunder – med bravur

3. Ta inga kunder för givet

Brukar ditt företag attrahera nya leads med erbjudanden? Bra! Men hur mycket uppmärksammar ni era befintliga kunder? Glöm inte bort de viktigaste personerna ni har: visa att du ser de trogna kunderna och förstår deras behov.

En kund som inte känner sig sedd kommer inte stanna. Fundera därför på hur du och ditt företag kan belöna de kunder som väljer er. Tänk också på att behov kan förändras, så ta till dig kundernas feedback och ha alltid deras intresse i bakhuvudet. Fråga dig själv om ditt företag verkligen ger kunderna vad de vill ha? Och om produkten fortfarande fyller sitt syfte?

4. Var tillgänglig och en god lyssnare

Företag som är svåra att nå eller som har ett dåligt bemötande får inte nöjda kunder. För om kommunikationen är dålig så spelar det ingen roll om produkten är fantastisk och priset är lägre än lägst på marknaden. Vem vill handla av ett företag som är distanserat och otrevligt?

Genom att satsa på goda kundrelationer och vara uppmärksam på vad kunden har att säga kan ditt företag komma långt med kundvården. Men glöm inte bort: det är också a och o att hålla det ni lovar! Lever produkten eller servicen inte upp till förväntningarna, så kommer kunden känna sig sviken och tappa förtroendet för er.

5. Nöjd personal = nöjda kunder

Ditt företag är så mycket mer än sina produkter eller tjänster. Människor som gillar sitt jobb och har bra arbetsvillkor presterar bättre och är gladare. Och det resulterar i sin tur i ett bättre kundbemötande. En god stämning på jobbet speglas därför ofta direkt i kundernas uppfattning om företaget.

Mitt sista tips är därför att undersöka om ditt och dina kollegors arbete kan förbättras på något sätt. Kanske skulle ett CRM-system kunna effektivisera många av era administrativa uppgifter?

Lycka till!


Ta de första steget mot nöjda kunder
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allt möjligt.

Boka kostnadsfri demo