Har du en jobbig känsla i magen, men vet inte om du inbillar dig eller om ditt företag faktiskt borde byta CRM-system? Här är sex tecken på att det är dags att säga bye bye till den nuvarande leverantören och leta efter en ny.

Efter 25 år i branschen och tusentals kunder vet vi på Lundalogik att det finns väldigt många olika anledningar till att byta CRM-system. Ja, det finns förmodligen lika många skäl som det finns stjärnor på himlen en klar vinternatt. Men i grund och botten finns det tre saker som kan kännas “fel” och motivera ett byte: systemet i sig, leverantören eller det egna företaget. Och det kan ge ett, eller flera, av de här symptomen:

1. Medarbetarna knorrar

Går dina kollegor och muttrar över att systemet är “skit”, segt, omständigt och att det tar jättelång tid att göra än det ena, än det andra? Det är typiskt dåliga signaler och betyder förmodligen att ert nuvarande CRM-system inte är särskilt användarvänligt. Och då är det dags att byta!

Användarvänligheten är nämligen superduperviktig för att lyckas med CRM (och att fundera över den hjälper dig att hitta det bästa CRM-systemet för ditt företag). Varje medarbetare måste känna att CRM-systemet är enkelt att jobba i och han/hon får något tillbaka. Om systemet inte ger det, så kommer alla strunta i att använda det till slut – det är ju oftast inte lika verksamhetskritiskt som exempelvis ett ekonomissytem. Men först brukar knorret komma som en varningssignal innan användandet sjunker till botten.

2. Cheferna saknar stöttning

Känner du och kollegorna att “jovisst, vi har ett CRM-system, men vi kan inte riktigt använda informationen”? Är det svårt, eller rentav omöjligt, för er att dra slutsatser om hur det går och vad som ska vara fokus framöver? Då är det ett tecken på att det är läge att byta till ett nytt CRM-system (förutsatt att ni gjort hemläxan och lagt in informationen som ni ska, så klart). För en av de viktigaste uppgifterna som ett CRM-system har att fylla, är att ge underlag och stöd till chefer. Informationen ska ge insikter och måste gå att agera på – vad är annars meningen med den?

3. Resultaten uteblir

Alla företag har olika förutsättningar och ditt företags CRM-system måste givetvis spegla just era behov. Gör det inte det, genom att exempelvis vara för enkelt, kommer det leda till att ni inte kan nå de resultat som ni vill med CRM-systemet. Och det kan vara lika illa på andra hållet: är systemet mer komplicerat än vad ni behöver finns ju risken att det upplevs som jobbigt och att ingen använder det… Även då uteblir resultaten. Byt, byt, byt!

Relaterat: Skippa fluffet och fram med siffrorna – utvärdera kundvården rätt

4. Tekniken hänger inte med i svängarna

Ibland kan det finnas tekniska skäl till varför man måste byta CRM-system som företag. Ett aktuellt exempel på det är GDPR och de nya kraven på hantering av personuppgifter. Du och kollegorna kanske känner att “det här är nog inte hållbart, undrar om systemet verkligen kommer ha de funktioner som vi behöver?” och får reda på att så inte är fallet. Ja, då finns det inte så mycket annat att göra än att byta.

5. Leverantören kan inte stötta

Ibland är det, som jag nämnde i början, leverantören som motiverar ett byte av CRM-system. Systemet är kanske helt okej för dagens förutsättningar, men du och kollegorna känner att ni inte riktigt kan utveckla det vidare eftersom leverantören inte är tillgänglig eller sitter i ett annat land. Byt i så fall till en annan leverantör som ger ditt företag den hjälpen, stöttningen och supporten som ni behöver för att växa i systemet.

6. Användningen har dalat

Att användningen av ditt företags CRM-system dalar kan vara ett symptom på flera saker. Till exempel att systemet inte är användarvänligt (punkt 1), men den vanligaste anledningen är att man inte har förvaltat systemet tillräckligt internt. Det behövs ju rutiner och aktiva insatser för att hålla liv i ett CRM-system – har man inte det kommer kunskap och engagemang successivt försvinna när medarbetare byter jobb eller får nya uppgifter m.m. Till sist hamnar man i en situation där ingen riktigt vet hur systemet inte fungerar, vilket gör att ingen använder det och känner att “vafasen, det här ger oss inte så mycket längre”.

Poster: Lyft användandet i ditt CRM-system

Det här en situation då många känner att det är läge att byta CRM-system. Och det kan det vara  – om man “gör om och gör rätt” med en ordentlig plan för att hålla användningen vid liv.

Att byta CRM-system kan kännas jobbigt, men vem tjänar på att ditt företag är stannar kvar i ett dåligt system? Ingen. Så se sanningen i vitögat och ta nya tag – CRM ska ju vara kul! Och du: om du undrar hur just vi på Lundalogik kan hjälpa dig bli en kundmagnet, är vi bara ett telefonsamtal eller ett mejl bort.

Det finns inga kommentarer ännu, kanske kan du skriva den första?