Hur kan du som säljare nyttja ett CRM-system till din fördel? Vilka smarta flöden finns det som du kan använda för att arbeta mer effektivt? Här ger vi 8 exempel.

1. Ge automatiska notiser när du stänger affärer

Att stänga en affär är en härlig känsla. Dessutom är det en händelse som din chef, ditt team och kanske andra kollegor borde kunna ta del av; dels av praktiska skäl, dels av kulturskapande skäl. Men att berätta om varje vunnen deal tar tid om det ska göras manuellt.

Genom att koppla samman ditt bolags CRM-system med en mer informell kanal (det kan t.ex. vara Slack, Workplace eller mejlen) kan ni ge automatiska notiser till varandra när ni stänger affärer. Med ett sådant flöde får din chef och/eller dina kollegor alltså någon form av meddelande så fort du ändrar status på affären till ”Vunnen” (förslagsvis med kundnamn, säljare och affärsvärde). Det betyder mindre mejlande och färre upprepade svar på ”Hur gick det på säljmötet igår?” i korridoren – och mer tid till att stänga ännu en affär.

2. Få en komplett kundbild så fort någon ringer

Telefonsamtal är en naturlig del av en säljares arbetsdag. Förmodligen är det oftast du som ringer kunderna, men ibland är det tvärtom. Då är det skönt att få kunden presenterad och se vilken produkt/tjänst som kunden köpt tidigare, vilken kundtyp det rör sig om (A, B eller C?) och vilka eventuella pågående ärenden som finns, m.m.

Använder ditt bolag t.ex. Easy Telefoni och Lime CRM, så innebär det att Easy Telefoni tar emot samtalen och sedan öppnar upp inringarens kundinformation i Lime CRM, serverad till dig på ett silverfat! Det sparar både din och kundernas tid.

3. Bemöt prospekt och kunder snabbt, personligt och professionellt

Affärs-, företags- och personkorten är på många sätt själva ”hjärtat” i ett CRM-system. Med hjälp av dessa slipper du ödsla tid på att kontrollera nerklottrade noteringar på post-it-lappar, söka i olika Excel-filer och fråga kollegorna om småsaker. Istället kan du lägga din energi på att bemöta kunderna snabbt, personligt och professionellt – all bakgrundsinformation du behöver finns samlad i systemet. Inga mer riskfyllda ”kvalificerade gissningar” eller tidskrävande detektivutredningar!

Läs mer om hur en komplett kundbild i CRM-systemet kan stärka dina relationer och hur sälj- och supportavdelning kan arbeta tillsammans för en gemensam kundbild.


Sluta gå på magkänsla

Att arbeta med B2B-försäljning innebär flera utmaningar. Att agera tillräckligt snabbt för att maximera försäljningen, baserat på aktuell statistik, är en av dem. Det är här Lime CRM kommer in i bilden.

Lime CRM för säljare


4. Minimera tiden du lägger på administration

Det finns en vanlig myt om att CRM-system innebär extra administration för säljare. Men arbetar du på rätt sätt så får du snart igen tiden du lägger ned. Hemligheten är att inte slarva, men samtidigt vara snabb när du lägger in information. Genom integrationer till andra system undviker du t.ex. dubbelinmatning och med olika genvägar inom CRM-systemet kan du spara ytterligare tid.

I Lime CRM kan du exempelvis addera One-by-One (importerar företagsinformation när du ska lägga till ett nytt företag), Quick Note (genväg för snabbare historiknoteringar) och Target Helper (gör det möjligt att sätta säljmål ”i bulk”).

5. Ta fram siffor och prognoser på ett ögonblick

Hur många säljsamtal gjorde du förra månaden? Förra året? Och hur ser det ut i din säljpipeline just nu? Kommer du nå ditt budgetmål? Att sammanställa och följa upp ditt säljarbete kan vara väldigt tidskrävande, om du måste sitta och räkna på egen hand.

Genom att logga alla dina aktiviteter och affärer i ett CRM-system kan du få statistik på det mesta. Med några klick kan du t.ex. få fram en aktivitetsuppföljning, aktuellt värde på din säljpipe och en sammanställning med dina senaste affärer, vunna kontra förlorade.  För att nämna några exempel.

P.S. Vill du snabbare än blixten se om du ligger i fas eller inte? Gillar du bilder och grafer mer än siffor? Vi trodde väl det! I Lime CRM kan du därför lägga till add-ons, som Follow Up, Sales Pipe och Budget Gauge, som visualiserar dina viktigaste siffror. Med Activity Matrix får du dessutom värdefulla insikter om var du lägger din tid – arbetar du mot dina viktiga prospekt eller äts din tid upp av bolag som inte tillhör ditt segment?

6. Ha fler affärsmöjligheter i rullning samtidigt

Vem kan driva 10+ affärsmöjligheter samtidigt (eller ännu fler) och ha koll på allt som ska göras, och när? Inte många. Åtminstone inte utan stöd! Det är nämligen en fysisk sanning att vi människor bara klarar att ha sju saker (+/-två) i arbetsminnet. Därefter börjar vi sortera – och har vi då inte en genomtänkt plan är det lätt hänt att något försvinner eller hamnar på fel plats…

I ett CRM-system är det tydligt var all information ska sparas och det blir därför ditt ”superminne”. Det kan dessutom stötta dig genom smarta påminnelser och tydliga ”att göra”-uppgifter. Allt för att du ska kunna ha så många affärer som möjligt i rullning samtidigt.

7. Ring samtal utan onödigt klickande

Med en telefonväxel kopplad till ditt bolags CRM-system får du inte bara inkommande samtal och kundinformation presenterad (punkt 3). Nej, du får givetvis också click2call-funktionalitet och kan ringa direkt från CRM-systemet! Det innebär att du slipper skriva in långa telefonnummer eller göra extra sökningar i kontaktlistan i telefonen.

Att kunna klicka på telefonnummer direkt i CRM-systemet, t.ex. när du betar av ”att göra”-listan för dagen, sparar dig faktiskt en hel del tid. Inte minst blir det enklare att hålla fokus på det som är viktigt – själva samtalen.

8. Se allt som någonsin sagts, gjorts och lovats

Grundtanken med ett CRM-system är (som du säkert vet) att samla all affärs- och kundinformation på ett ställe. Med hjälp av historiknoteringar, sparade dokument och annan information kan du se vad som sagts, gjorts och lovats i olika sammanhang.

Med all information vid dina fötter blir det enklare att följa upp dina relationer och få till fler affärer – dels genom ökad hit rate, dels genom merförsäljning mot befintliga kunder. CRM for the win!