Känns det som om ditt företags kundvård går på tomgång? Att den bara finns där, utan att någon styr eller trycker på gasen? Då är det nog läge för en ordentlig rivstart – det här är stegen du behöver ta för att komma upp i toppfart!

Steg 1: Skaffa 360 graders vy på varje kund

För att få ordentlig fart på kundvården och bli ett kundfokuserat företag behöver du och kollegorna först skapa ordning bland alla kundinformation. Här gäller det att inte fuska! Ni behöver samla alla kontakter, kategorisera upp företag och personer, samt lägga in dokument, konversationer och påminnelser etc. Det är nämligen först med allt samlat och strukturerat på ett ställe som ditt företag får 360 graders vy på kunden. Och det behövs för att kunna ge grym kundvård.

Steg 2: Effektivisera olika insatser

När du och kollegorna har ordning och reda på kundinformationen kan ni börja arbeta mer effektivt med kundvården. Resultatet blir mer tid över till kunderna och att ni kan ge mer personliga bemötanden. Dessutom blir det enklare för er att återkomma när ni lovat. Ja, ni får helt enkelt upp både farten och kvaliteten på arbetet.

Förutom att ditt företag kan effektivisera de praktiska momenten i kundvården med CRM-systemet, så gör överblicken det möjligt att arbeta mer strategiskt. Till exempel kan ni  skapa en kundpolicy för att få alla medarbetare att jobba som en helhet med kundvården. Och varför inte prioritera ert arbete utifrån 80/20-regeln och bli ännu mer effektiva?

Steg 3: Ändra mindset från reaktiv till proaktivt

Att vara trevlig och lösa kundernas problem när de hör av sig är förhoppningsvis en självklarhet redan nu för ditt företag. Men för att växla upp kundvården och nå ännu bättre resultat behöver ni gå från reaktivt arbete till att bli proaktiva. Något som kräver ett annat mindset, men inte särskilt stora medel: det handlar i grund och botten om att sätta kundens behov först, dela med sig av kunskap och att inte lova mer än man kan hålla.

Läs mer: Älska dina kunder villkorslöst – proaktiv kundvård när den är som bäst!

Steg 4: Lev och andas kundvård

Med en proaktiv inställning har du och kollegorna sannolikt redan börjat se kundvård på ett nytt sätt, nämligen som en filosofi. Men har ni inte redan börjat leva och andas kundvård fullt ut är det dags att göra det. För det är ju de där små, men extra insatserna i vardagen som avgör om ditt företags kunder blir nöjda – eller mer än nöjda.

Steg 5: Mät, följ upp och anpassa styrningen

Det “sista” steget mot en grym kundvård är så klart att mäta, följa upp och styra om arbetet utifrån nya insikter. Exakt vilka faktorer som ska mätas beror så klart på vilka mål du och kollegorna hade med rivstarten (för visst hade ni mål?), men generellt är det bra att utgå från tre områden: operativa mätetal, vad era kunder tycker om er och vad era kunder gör.

Vissa av siffrorna får du lätt ut som rapporter från CRM-systemet, medan andra kräver kundenkäter och omvärldsbevakning på sociala medier etc. Men det är värt det, jag lovar. För med utvärdering ser ni inte bara till att ni håller toppfarten – ni har också koll på att ni kör i rätt riktning.