Är GDPR fyra bokstäver du känner igen? Och kanske rentav något du skjuter framför dig, för att det känns såååå jobbigt? Frukta icke – här kommer ett peptalk om hur den nya lagen hjälper dig att bli en kundmagnet!

GDPR, eller Dataskyddsförordningen som vi kan säga på svenska, är en ny lag som börjar gälla från och med den 25:e maj nästa år. Den kommer då att ersätta personuppgiftslagen (PuL) och till viss del även patientdatalagen (PDL). Men vad är det egentligen lagen reglerar? Hur ditt och andra företag får samla in, lagra och använda personuppgifter från kunder, leverantörer och anställda m.fl.

Läs mer: GDPR – vad, när och Lime

GDPR: Startskottet mot att bli en kundmagnet!

Tänk om ditt företag drog till sig nya kunder automatiskt – visst hade det varit fantastiskt? Det är vad som händer om ni blir en kundmagnet. Och rent praktiskt blir ni det tack vare riktigt nöjda kunder, som pratar positivt om er och rekommenderar er till andra.

För att få sådana kunder krävs givetvis lite arbete. Du behöver arbeta strukturerat med kundvård och kundrelationer, ofta kallat customer relationship management (CRM). Och det är här GDPR kommer in: den kräver nämligen att ditt företag har full koll på kundinformationen. Det innebär att den nya lagen hjälper er att nå första steget i CRM-pyramiden – ordning och reda!

Och egentligen är det hela väldigt logiskt. För om ditt företag ska få nöjda kunder så måste de ju kunna lita på att du och dina kollegor hanterar deras personuppgifter på rätt sätt, eller hur? Så se GDPR-arbetet som något du gör för att bygga förtroende och vårda ditt företags kundrelationer – då blir det garanterat mycket lättare.

“Men var ska jag börja…?”

Lagstiftning kan lätt kännas övermäktigt och det är svårt att veta var man ska börja. Men det viktiga är att komma igång – att du ens läser detta är ett utmärkt första steg! Sedan handlar det om att se över hur ditt företag hanterar kundinformation (och andra personuppgifter) idag och börja göra de förändringar som krävs. Och i praktiken behöver du sannolikt göra följande tre saker:

1. Samla kundinformationen i någon form av system. Eftersom du enligt den nya lagen kan behöva dela med dig av, korrigera eller radera de personuppgifter du har om varje kund funkar det inte att ha dem utspridda på tusen olika ställen. Nej, de behöver samlas på ett ställe och systematiseras. Förslagsvis i ett CRM-system som hjälper ditt företag att sätta era kunder i fokus (det är ju därför vi pysslar med GDPR, eller hur?).

2. Utbilda din personal och dig själv. Samtidigt som du börjar se dig omkring efter ett CRM-system är det läge att läsa på om vad GDPR faktiskt innebär för ditt företags vardagliga arbete och utbilda kollegorna. Låter det jobbigt? Det behöver det inte vara! Under de kommande veckorna kommer vi på Lundalogik presentera de viktigaste delarna av lagen och vad ditt företag behöver tänka på – kort, koncist och konkret. Håll utkik här på bloggen!

3. Skriva ned hur ditt företag hanterar uppgifterna. Slutligen ställer GDPR krav på att processen för hur ditt företag hanterar personuppgifter ska finnas dokumenterad. Så det är bara att börja smattra på tangenterna när du och kollegorna har alla rutiner på plats. Lätt som en plätt? Nåja, nästan i alla fall.

Som du ser är ett kundtillvänt mindset och ett successivt arbete nycklarna till att komma igång med GDPR. Så nu är det slut med att skjuta upp de där fyra bokstäverna och allt vad de innebär – det är dags att ta första steget mot att bli en riktig kundmagnet!

Notera: Vi på Lundalogik må kunna mycket om GDPR, men vi är i första hand CRM-experter och inga jurister (och har inga planer på att bli det inom en snar framtid heller!). Våra inlägg om GDPR är därför inte någon juridisk rådgivning. Se dem istället som information och inspiration till att köra igång arbetet med GDPR – du och ditt företag måste på egen hand sätta er in ordentligt i de olika frågorna och ta juridisk hjälp vid behov. Lycka till!

Det finns inga kommentarer ännu, kanske kan du skriva den första?