Är det dags för ditt företag att börja jobba med email-marketing och utskick? Grattis, helt rätt beslut! Men – vilket system ska du egentligen välja? Jag förstår att det kan kännas lite lätt överväldigande, men lugn, i detta blogginlägg kommer jag guida dig igenom djungeln av snåriga växter och nyfikna apor.. Häng med!

Listan över fördelar med email-marketing kan göras lång. Vad sägs som ökad försäljning, högre leveransbarhet och smidig integration till ert CRM- och affärssystem? Visst låter det härligt? När ni nu väl har bestämt er för att email-marketing är rätt väg, vad är då nästa steg? Att gå från ett beslut om att skaffa ett system till att faktiskt skaffa det där absolut bästa systemet för er kan kännas omöjligt. Framförallt såhär till en början, jag vet. Därför har jag sammanställt tre tips som kan vara bra att ha med på vägen mot ert drömsystem:

Steg 1: Varför?

Troligtvis har du redan besvarat frågan; ”Varför?”. Det vill säga anledningen till att ni ska börja med email-marketing. Inte? Då är det läge att besvara den här och nu. Om du inte vet varför du ska börja jobba med email-marketing, så vet du inte vilket behov ditt nya system ska uppfylla.

Psst.. Ett svar i stil med ”för att man ska..” är inte godkänt. Svaret kommer underlätta i kommande steg, jag lovar.

Steg 2: Vad?

Nu när du vet varför du behöver ett system så är det lättare att veta vad du ska ställa för krav på ditt nya system. Ja, så att det ska kunna uppfylla dina önskemål. Kanske kan du ana att vissa funktioner är viktigare än andra? Låt mig ge ett exempel:

Mitt varför är: ”Jag vill kunna bearbeta mina prospekts på ett effektivt sätt”. Därför behöver jag kunna:

1. Skapa utskick enkelt

Eftersom att jag inte är en grafiker, vill jag ha en mall på plats så jag enkelt kan välja min design och sen lägga in mina bilder och text.

2. Skicka utskicket till mina prospekts

När mitt utskick är klar vill jag enkelt kunna importera och skicka utskicket till mina prospekts. Kanske finns de intressanta prospektsen i mitt CRM-system eller i Excel? Då måste de vara smidigt att importera därifrån.

3. Följa upp och återrapportera

När jag väl har skickat iväg mitt utskick, börjar det roliga analysarbetet. Vilka av mina prospekts är intresserade och har öppnat mitt mail? Vilka har klickat sig vidare? Detta ger en bra indikation på vilka prospekts jag bör prioritera i mitt säljarbete. Går det så vill jag också gärna ha in dessa siffror i mitt CRM-system.

4. Få hjälp

Om jag kör fast, vart sitter supporten någonstans? Och är det enkelt att komma i kontakt med dem? Kostar det något och vad är den genomsnittliga väntetiden?

Psst.. Du glömmer väl inte att diskutera med dina kollegor.  Kanske är det någonting de tänker på som du har glömt?

Steg 3: Välj ut 3 system som möter dina krav

Nu har vi kommit till sista steget, att faktiskt hitta en leverantör. Innan du kan göra ditt val är det viktigt att du testar några olika system. Har du möjlighet är det även att fördel att träffa företagen bakom systemen personligen, så att du får en känsla för människorna som kommer bli en del av ditt arbete med email-marketing.

När du har gått igenom dessa steg hoppas jag att det har blivit lite lättare att välja det bästa systemet för just dig! Känns det fortfarande svårt? Kontakta oss så hjälper vi dig på vägen!

Lycka till!