Det kan låta utopiskt att snacka om att “bli en kundmagnet”. Men vad betyder det i verkligheten? Varför är det en smart grej att satsa på? Och framförallt – hur når ditt företag dit? Svaren hittar du i denna miniguide!

Vi på Lundalogik brukar ofta påpeka att syftet med ett CRM-arbete är att bli en kundmagnet. Det är liksom den heliga graalen och hela anledningen till varför man sysslar med kundvård. Men vi har nog aldrig riktigt förklarat exakt vad vi menar. Därför har jag gjort en liten miniguide över vad det innebär att vara en kundmagnet, varför det är en smart grej att satsa på och hur du går tillväga för att nå dit:

Vad det innebär att vara en kundmagnet

Om ditt företag är en kundmagnet innebär det att nya kunder kommer till dig och dina kollegor “automatiskt”. Anledningen? Era nuvarande kunder pratar positivt om er och ger rekommendationer som gör att nya personer vill göra affärer med er.

Varför är detta en smart grej att satsa på?

Det kanske säger sig självt, men att bli en kundmagnet är en smart grej eftersom det sparar ditt företag pengar. Genom att fokusera på nuvarande kunder och rekommendationer behöver du ju inte spendera lika mycket pengar på nyförsäljning (som kan vara väldigt dyrt!), eftersom det kommer nya kunder ändå med jämna mellanrum. Sen är det så klart också en bonus att det blir trevligare stämning mellan ditt företag och kunderna.

Hur du går tillväga för att bli en kundmagnet

Att bli en kundmagnet kräver givetvis en del arbete från dig och dina kollegor. För att lyckas behöver ni många olika pusselbitar, men arbetet brukar på en övergripande nivå kallas för customer relationship management eller kort och gott CRM. Och i grova drag skulle jag säga att det är uppdelat i tre steg:

1. Håll nuvarande kunder nöjda och glada

Det första steget handlar om att du och kollegorna skaffar er full koll på era kunder så att de kan få ett bra bemötande. Ingen kund vill till exempel behöva påminna om vad som sades på förra mötet eller förklara sitt ärende femtioelva gånger bara för att han eller hon pratar med olika personer. Nej, att ditt företag har koll på vad ni sagt, gjort och lovat måste vara en självklarhet. Det ska vara ordning och reda på kundinformationen, helt enkelt.

Läs mer: Så hjälper ett CRM-system dig att få guldmedalj för bästa kundrelation

2. Överraska positivt

Nästa steg är att göra det där lilla extra och överraska ditt företags kunder positivt, förslagsvis genom att underlova och överlevera. På det sättet stannar ditt företag kvar i deras medvetanden och får dem att säga bra saker om ditt företag (inte bara tänka tyst för sig själva).

Nyckeln till att lyckas med det här ligger i överraskningsmomentet. För om du tänker efter, när delar du själv med dig av vad du tycker om ett företag till andra? Förmodligen när företaget överträffar dina förväntningar eller ger dålig service – aldrig när allt går som du tänkt dig. Så utnyttja ordningen från steg ett för att arbeta mer strategiskt och effektivt med olika kundvårdsinsaster för att skapa en wow-effekt hos varje kund.

3. Låt kunderna snacka (och lyssna!)

När ditt företag väl har koll på kundinformationen och överträffar era kunders förväntningar är det bara att vänta. De kommer snacka och förhoppningsvis börjar det droppa in kunder till dig och kollegorna. Om inte kan det vara värt att lyssna på vad som sägs. Kanske har ni missbedömt något? Eller bara missat en viktig del? Givetvis kan det även vara nyttigt att lyssna på positiva omdömen: det ger motivation till fortsätta jobba med kundvård och kan ge insikter för hur ditt företag kan bli ännu lite bättre.

Ja, det som behövs för att bli en kundmagnet är kort och gott ett strukturerat arbete med ditt företags kundvård. Med det kommer ditt företag tids nog bygga upp ett magnetiskt fält och dra nya kunder “automatiskt” till er. Och det är inte så dumt, eller hur?

Det finns inga kommentarer ännu, kanske kan du skriva den första?