Målet med customer relationship management, CRM, är att ditt företags kunder rekommenderar er till andra. Och vägen dit är spikrak – allt du behöver göra är att ge ett SUPERFANTASTISKT kundbemötande! Men hur ser ett sådan ut egentligen?

Riktigt grymt kundbemötande kännetecknas av en sak: det överträffar förväntningar. Låter det ouppnåeligt? Det är det inte – åtminstone inte om man bryter ner det till vad det innebär i praktiken:

1. Ni känner era kunder

För att kunna leverera ett fantastiskt kundbemötande måste ditt företag först och främst känna alla kunder på djupet. Hur ser deras vardag ut? Vad har de för utmaningar? Vilken relation har de till ditt företag? Se världen ur deras perspektiv och håll koll på vad ditt företag sagt och gjort gentemot alla. För hur ska du annars kunna överträffa deras förväntningar, om du inte vet var de lagt ribban?

2. Ni ger kunderna uppmärksamhet

Vet du vilken som är den vanligaste anledningen (68 %) till att en kund lämnar ett företag? Det är att kunden känner sig nonchalerad, enligt en undersökning av U.S. Small Business Administration och U.S. Chamber of Commerce. Att ge ditt företags kunder uppmärksamhet och att visa omtanke är med andra ord ett måste för kundbemötande i världsklass!

Läs mer:

Älska dina kunder villkorslöst – proaktiv kundvård när den är som bäst!

Så visar du omtanke om en kund i fyra steg

3. Ni är lätta att ha att göra med

I en värld där produkter och tjänster lätt kan kopieras är det svårt för kunder att göra rationella val. Vilken gympasko är egentligen bäst? Vilket logistikföretag har det bästa erbjudandet? Oavsett typ av produkt eller tjänst så är det svårt för kunder att jämföra och de väljer med hjärtat istället för hjärnan. Se därför till att kunderna genuint gillar dig och kollegorna genom att vara snygga och trevliga, så kommer de att stanna hos er. Var lätta att ha att göra med, helt enkelt.

4. Ni vill alltid kundernas bästa

Tvärtemot vad man kan tro så handlar inte gott kundbemötande om att säga “ja” till allt som kunder ber om. Ibland behövs lite “tough love” och så länge du och kollegorna sätter kundernas bästa i första rummet är det bara hälsosamt för relationerna. Så säg nej om du vet att du inte kan leverera och ge din ärliga åsikt när kunder ber om hjälp – att göra tvärtemot sätter bara dina kunder (och dig själv) i klistret.

5. Ni håller vad ni lovat – och lite till!

Det sista steget, på vägen mot ett kundbemötande i världsklass, är givetvis att överträffa kundernas förväntningar. Och det gör du och kollegorna genom att underlova och överleverera. Det är detta som är själva kronan på verket och som får kunderna att prata om er. För gillar er gör de sannolikt redan, om ni kan bocka av de andra sakerna ovan. Så se till att hålla det ni lovar och leverera sedan något extra för att ge en positiv upplevelse, värd för dina kunder att berätta om för andra!

Det är alltså inte omöjligt att ge dina kunder ett superfantastisk kundbemötande, så länge man tar det stegvis. Dessutom blir det ännu enklare om man har ett CRM-system till hjälp – läs mer här eller testa själv!