Målet med customer relationship management, CRM, är att ditt företags kunder rekommenderar er till andra. Och vägen dit är spikrak – följ bara vår checklista!

Fantastisk kundvård kännetecknas av en sak: den överträffar förväntningar. Låter det ouppnåeligt? Det är det inte. Åtminstone inte om man bryter ner det till vad det innebär i praktiken:

1. Ni känner era kunder

För att kunna leverera fantastisk kundvård måste ditt företag först och främst känna alla kunder på djupet. Hur ser deras vardag ut? Vad har de för utmaningar? Vilken relation har de till ditt företag?

Se världen ur deras perspektiv och håll koll på vad ditt företag sagt och gjort gentemot alla. För hur ska du annars kunna överträffa deras förväntningar, om du inte vet var de har lagt ribban?


360 graders vy av era kunder

Ett CRM-system sätter ditt företags kunder i centrum. Se allt från kontaktuppgifter till ärenden och vad ni sagt, gjort och lovat i Lime CRM. Att bygga starka kundrelationer har aldrig varit enklare.

Upptäck Lime CRM


2. Ni ger kunderna uppmärksamhet

Vet du vilken som är den vanligaste anledningen (68 %) till att en kund lämnar ett företag? Det är att kunden känner sig nonchalerad, enligt en undersökning av U.S. Small Business Administration och U.S. Chamber of Commerce. Att ge ditt företags kunder uppmärksamhet och att visa omtanke är med andra ord ett måste för lyckad kundvård.

Läs mer:
Älska dina kunder villkorslöst – proaktiv kundvård när den är som bäst!
Så visar du omtanke om en kund i fyra steg

3. Ni är lätta att ha att göra med

I en värld där produkter och tjänster lätt kan kopieras är det svårt för kunder att göra rationella val. Vilken gympasko är egentligen bäst? Vilket logistikföretag har det bästa erbjudandet? Oavsett typ av produkt eller tjänst så är det svårt för kunder att jämföra och de väljer med hjärtat istället för hjärnan.

Se därför till att kunderna genuint gillar dig och kollegorna genom att vara snygga och trevliga, så kommer de att stanna hos er. Var lätta att ha att göra med, helt enkelt.

Läs mer: 5 tips på hur du får flyktiga kunder att stanna

4. Ni vill alltid kundernas bästa

Tvärtemot vad man kan tro så handlar inte god kundvård om att säga “ja” till allt som kunder ber om. Ibland behövs lite “tough love” och så länge du och kollegorna sätter kundernas bästa i första rummet är det bara hälsosamt för relationerna.

Så säg nej om du vet att du inte kan leverera och ge din ärliga åsikt när kunder ber om hjälp – att göra tvärtemot sätter bara dina kunder (och dig själv) i klistret.

5. Ni håller vad ni lovat – och lite till!

Det sista steget, på vägen mot fantastisk kundvård, är givetvis att överträffa kundernas förväntningar. Och det gör du och kollegorna genom att underlova och överleverera.

Det är detta som är själva kronan på verket och som får kunderna att prata om er. För gillar er gör de sannolikt redan, om ni kan bocka av de andra sakerna ovan. Så se till att hålla det ni lovar och leverera sedan något extra för att ge en positiv upplevelse, som är värd för dina kunder att sprida vidare. 

Det är alltså inte omöjligt att ge kundvård utöver det vanliga, så länge man tar det stegvis. Dessutom blir det ännu enklare om man har ett CRM-system till hjälp 😉

Läs mer: Så hjälper ett CRM-system dig att få guldmedalj för bästa kundrelation