Är du ett en småföretagare som funderar på det här med CRM-system, men som så många andra tror att ditt företag är alldeles för litet? Då är det dags att tänka om!

Häromdagen dök det upp ett citat i mitt Facebookflöde som inspirerade mig att skriva detta inlägg. Citatet löd ”A good customer transaction is when both parties are satisfied” vilket är oerhört sant, oavsett storlek på bolag.

Att ha ett verktyg som underlättar detta arbete ska därmed inte vara en förmån bara för storbolagen. Det spelar ingen roll om dina enda kunder just nu är din kusin och dina närmsta vänner, de behöver också kärlek! Och allt detta kan du få hjälp av i ett CRM-system.

CRM-barometern visar att 51% av små och medelstora bolag fortfarande saknar ett systemstöd för ett lyckat kundvårdsarbete, helt galet! Så för att övertyga dig om att CRM-system absolut är något för små företag tänkte jag bemöta ett par argument som jag ofta stöter på hos mindre bolag.

”Jag önskar absolut inte att jag hade ett par fler timmar/dygn”

Ingen behöver tidseffektivisera så som du. Jag menar, hur många storbolag har en person som ska sköta allt från att vara VD och inspirerande ledare till att skaffa nya kunder och sköta all administration? Ett CRM-system är till för att avlasta dig och ditt huvud från allt du behöver stå i. Se det som en assistent som påminner dig om det du behöver göra, vad du pratade med den där kunder om senast och vad som nu hände med det där problemet i leveransen.

”Jag har stenkoll – jag vet exakt hur siffrorna ser ut”

Förmodligen kan du ganska direkt svara på frågan ”hur går bolaget just nu?”, men kan du svara på frågan ”Vad omsätter ni nästa kvartal?”. Med ett CRM-system kan du enkelt förutspå vilka affärer som kommer in när, säkerställa att du har resurser för att leverera och planera för framtida investeringar. Du kan därmed vara proaktiv istället för reaktiv. För vem gillar att släcka bränder?

”Excel hell och mailen fungerar jättebra för oss”

Vi får ofta höra ”Excel fungerar bra för oss, vi är ju så få”. Då vill jag ställa dig ett par frågor: Om en kund ringer in, kan du enkelt hitta informationen om just den kunden, eller ligger det i Kalles Excellista? Hittar du lätt de mail, dokument och avtal som är kopplat till kund X, eller behöver du leta i många lådor och delade mappar för att hitta rätt? Okej, jag hade kunnat fortsätta ställa dumma frågor i en evighet. Nackdelen med att arbeta med viktig information i Excel är att det är lätt att lägga in det, men svårt att få ut det. I ett CRM-system är det både enkelt att lägga in, och söka upp. Ett par knapptryck ger dig allt du behöver. Det är dessutom skalbart när ni blir fler. Tänk dig själv alternativet när ni blir 50 personer. Det blir många Excelfiler!

”Vi är inte personberoende”

Det är såklart inte något fel i att vara beroende av en viss individ och dess kompetens. Däremot känns det onödigt att vara beroende av dina medarbetares kunskap om hur bolaget går och om dina kunder (det viktigaste du har). Om säljaren Kalle blir långtidssjukskriven, kan någon plocka upp hans kundrelationer och fortsätta där han lämnade? Förmodligen inte. Därför får du fråga dig själv: har du råd att låta dina medarbetare äga din kundinformation?

”Jag har inte råd”

CRM-system behöver inte vara dyrt. Okej, allt är relativt. Men om du hade avstått den där kaffen varje morgon så hade du definitivt haft råd med ett CRM-system. Om du inte vill avstå något så är det ganska enkelt att göra en ROI på det hela. Säg att du hade kunnat spara så lite som 1 h/månaden (och det LOVAR jag att du gör), så har du redan tjänat in kostnaden.

”Jag tycker fortfarande att vi är för små”

Har jag inte lyckats övertyga dig med min sarkasm ännu? Ge mig ett sista försök. Jag har jobbat med CRM i många olika företag i ganska många år nu, och storleken har ingen betydelse. Vår genomsnittskund har 3 användare i sitt CRM-system (med tanke på att vi har en hel del stora bjässar så kan du förstå hur många småföretagare det behövs för att dra ner snittet). Och vet du vad, kan de – kan du!

Så nu är frågan: har du råd att inte ha ett CRM-system? Med tanke på hur många småföretagare som ännu inte insett att de behöver ett CRM-system så finns det alla möjligheter i världen för dig att göra kundvård till DIN konkurrensfördel. Skynda dig, innan konkurrenten hinner före.

PS. Tycker du att det är läskigt? Bara hör av dig så guidar vi dig igenom CRM-världen och ser till att du blir en kundmagnet!


Är du nyfiken på vad Lime CRM kan göra för dig?
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allting möjligt!

Testa gratis nu!