Att arbeta inom wholesale är inte lätt: branschen förändras, konkurrensen är tuff och marginalerna låga. Men med ett CRM-system kan du prioritera rätt och hålla alla dina bollar i luften – precis som en superproffsig jonglör.

Ny teknik och ändrade köpbeteenden har skakat om wholesale de senaste åren. Visst är det positivt att det blir allt enklare och billigare att samordna hela kedjan, men det innebär samtidigt stora utmaningar för branschen. Du känner förmodligen redan av konkurrensen från detaljhandeln, som skippar mellanleden och sköter allt själva. Eller hotet från de stora jättarna, som äter mindre och medelstora wholesalebolag till frukost. Panik? Nej det behöver du verkligen inte ha, för med vinnarskalle och lite smart hjälp kan du få full koll på läget! Nedan förklarar jag hur.

P.S. Mer om utvecklingen i wholesale hittar du i undersökningen “Partihandelns roll i värdekedjan – idag och imorgon” av HUI Research.

Skaffa en informationshub

Som så mycket annat i livet blir arbetsdagen i wholesalebranschen mycket enklare med lite ordning och reda. Se därför till att ha all kundinformation på ett ställe. Hur ska du annars kunna se vilka kunder som är mest lönsamma och vilka du behöver göra ett extra kundbesök hos? Ett CRM-system blir en naturlig informationshub för all data som ditt företag har kring olika kunder.

Att ha all information på ett ställe ger flera effekter. Först och främst får du och kollegorna en samlad bild av varje kund och kan överblicka era affärer, vilket gör att ni alla kommer prestera bättre. Men ni sparar också massa tid, slipper panikletandet efter den där viktiga noteringen från förra kundmötet och kan lättare täcka upp för varandra om någon blir sjuk.

Läs mer: 4 skäl att sänka informationsöarna och bilda en kontinent

3 paket kommer lastat!

Nu kanske du undrar vad ett CRM-system egentligen gör, förutom att samla all information på ett ställe. Vilka funktioner finns det? Hur många som helst naturligtvis! Men här är tre saker som våra kunder inom wholesale uppskattar lite extra med Lime CRM:

  • Integrationer.
    Lime CRM kan kopplas ihop med ditt företags ekonomisystem. På så sätt slipper du lägga in data på två ställen – inget mer dubbelarbete! Givetvis kan du även importera och exportera direkt till Word och Excel, samt koppla ihop systemet med Outlook, Skype, Bisnode och så vidare. Möjligheterna är oändliga!
  • Stenkoll på affärerna.
    I CRM-systemet får du en överblick över alla dina affärer. Självklart snyggt visualiserat i dashboards och med tydliga KPI:er. Dessutom kan du ta ut rapporter för både aktivitets- och affärsuppföljning.
  • Webbklient.
    Man vet aldrig när man kan behöva kundinformation. Kanske när du är på väg till ett kundmöte i företagsbilen? När du åker tåg eller buss till kontoret? Eller på stranden när ett akutläge uppstår under semestern? Med en webbklient har du tillgång till företagets informationshub oavsett var du är.

Visst låter det smart? Men vi på Lundalogik fattar att du vill testa själv. Därför ger vi dig fri tillgång för hopp och lek (och seriöst testande) i Lime CRM helt gratis. Så att du kan se hur många fler bollar du faktiskt kan hålla i luften med lite hjälp från en informationshub!