Vill du och dina kollegor få bättre koll på era kunder? Och framförallt: letar ni efter ett system som kan hjälpa er med det? Då kanske ni velar mellan att installera en CRM-modul i ert affärssystem eller att skaffa ett renodlat CRM-system. Men innan ni bestämmer er – överväg dessa tre saker:

1. Vem är produkten anpassad för?

Ett affärssystem (internationellt kallat Enterprise Resource Planning, ERP) används, som du förmodligen vet, för att styra och administrera ditt företag. Det är ett programpaket uppbyggt av moduler som främst är avsett för redovisning, inköp, personalfrågor och annat.

Viktiga saker, så klart. Men just på grund av systemets nödvändighet blir det inte särskilt angeläget för leverantörerna att ge en extraordinär användarupplevelse – alla måste ju ändå använda systemet! Det gör att CRM-moduler tenderar att vara mer anpassade utifrån själva affärssystemet, snarare än dig och dina kollegor.

När det gäller renodlade CRM-system är det däremot annorlunda. De är inte ett absolut måste i ett företag (även om vi tycker att det borde vara det), utan används för att göra något redan fungerande till något kundmagnetiskt. Med andra ord måste varje leverantör av CRM-system visa ett tydligt värde – och därför anpassa sig till 100 % efter behoven hos säljare och andra användare.

2. Vilken kompetensnivå har leverantören – och vilken har ni?

Egentligen så säger det sig självt: när du och kollegorna väljer mellan en modul och ett komplett system väljer ni också mellan olika kompetenser. För visst vore det konstigt om det skulle finnas samma kompetens i ett företag med en CRM-avdelning på kanske 20 personer, som i ett företag med 200 anställda där alla lever och andas CRM? Det tycker vi i alla fall!

Men vad har då kompetensnivån hos en CRM-leverantör för betydelse? Först och främst påverkar den vilken kvalitet du och kollegorna får på produkten som ni ska använda, så klart. För det andra så påverkar den också vilken support och vilket stöd ni kan få i ert införande av modulen eller systemet.


En IT-leverantör du kan lita på

På Lime älskar vi kundvård, sälj och ärendehantering! Med glimten i ögat levererar vi användarvänliga system som gör din vardag enklare och roligare. Och vi finns där hela vägen – från utveckling till support.

12 skäl att välja Lime


3. Måste ni verkligen ha allt i ett och samma system?

Ibland blir man galen på alla system och informationskällor i ett företag. Kanske är du en av dem som någon gång undrat om det inte hade gått att samla allt i ett enda system? Med ett ERP och massa moduler kommer du ganska nära den drömmen. Men faktum är att jakten på systemet som “har allt” bara leder dig på villovägar. Du må få flera funktioner på ett ställe med en CRM-modul, men istället blir det mellanmjölk av alltihop. Helt ok på allt, men inte riktigt bra på något.

“Så vad är alternativet om man vill ha en helhetslösning?” kanske du undrar nu. Jo, att integrera! Leta efter det bästa systemet i varje nisch som ni behöver och koppla ihop dem. På så sätt får du och kollegorna riktig kvalitet och ert företag kan få en superhjärna. Det är till exempel inga problem att koppla ihop just CRM-system och ERP-system.

Slutsats: skillnaden är enorm!

Ett renodlat CRM-system skiljer sig dramatiskt från en modul till ERP-systemet. Dels eftersom det är anpassat till fullo efter säljare och andra användares behov, dels eftersom det är resultatet av CRM-expertis. Dessutom så är det inget problem att integrera det med affärssystemet. Med andra ord: ska du satsa på CRM och kundvård – undvik mellanmjölken och ”go all in”.


Är du nyfiken på vad Lime CRM kan göra för dig?
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allt möjligt.

Boka kostnadsfri demo