Är din bokhylla till största delen fylld med pärmar? Har ditt skrivbord ett konstant lager av papper och post-it-lappar över sig? Här är i så fall fyra skäl till att röja upp ordentligt!

Som företagare har man nästan en magisk förmåga att dra till sig papper i olika former – är det inte fakturor så är det visitkort eller några nedklottrade tankar. Ja, papper kommer nog alltid vara en del av din vardag. Men det betyder inte att du ska förlita dig på pärmar och post-it-lappar (typ genom att ha hela kundlistan i en pärm eller fylla hela nederkanten av datorskärmen med telefonnummer och andra viktiga notiser). Tvärtom: bränn dem och samla all kundinformation digitalt i ett CRM-system istället! Du har mycket att vinna. Till exempel det här:

  1. Du slipper panik och tar inga onödiga risker

Med kundinformationen utspridd på papper kan det vara svårt att hitta det man söker. Och det är inte en särskilt kul känsla. Tänk själv på de gånger du stått som ett frågetecken och inte kommit ihåg var du lagt den där viktiga listan eller lappen med telefonnumret – då är det inte konstigt att man så smått grips av panik.

Med ett CRM-system samlar du alla kunduppgifter på ett ställe och slipper leta efter informationen. Förutom att det besparar dig en massa jobbiga känslor, så gör det också att ditt företag inte tar onödiga risker. För vi vet ju alla att exempelvis post-it-lappar har en skrämmande förmåga att försvinna helt … Och det känns ju dumt att missa en affär på grund av några lappar, tycker du inte? Vilket för oss vidare till nästa punkt!

  1. Du gör bättre affärer

När du väl har alla kunduppgifter på ett ställe kommer du garanterat att göra bättre affärer. Dels eftersom du har koll på allt och inte missar några affärstillfällen, dels eftersom du kan ägna dig åt viktigare saker (som sälj och kundkontakt!) än att leta efter information.

Tror du mig inte? Eller låter det luddigt? Läs om hur det gått för andra företag och organisationer för att se vilka resultat ett CRM-system faktiskt kan ge.

  1. Du får full koll på framtiden

En enorm fördel med att arbeta digitalt, istället för med pärmar och post-it-lappar, är att allt sparas och lätt kan sammanställas. Du kan till exempel se vilka säljaktiviteter som gjorts, antalet stängda affärer och vilka supportärenden ditt företag haft det senaste halvåret. Och du behöver inte ens slita ditt hår för att ta fram resultaten – de sammanställer sig automagiskt till rapporter!

Men hur hjälper rapporterna dig att få koll på framtiden, kanske du undrar nu? Jo, resultaten visar ju ungefär vad du kan förvänta dig om du fortsätter som hittills. Dessutom kan du dra slutsater om vilka insatser som varit framgångsrika och vilka som varit mindre bra. Och det hjälper dig att planera och förutspå framtiden.

Läs mer: Glöm hokuspokus! Med ett CRM-system får du full koll på framtiden

  1. Du kan vara hemma när du är sjuk (utan att världen rasar samman)

En hel drös av pärmar och ett skrivbord överfullt av papper behöver inte betyda kaos för ditt eget arbete – du kanske hittar allt du behöver och vet vad som gömmer sig i högarna. Men sannolikt är det ingen annan som förstår ditt system, vilket är en nackdel om du blir sjuk och någon annan behöver hoppa in i ditt ställe.

Relaterat: Varför måste alla veta allt? 5 skäl att göra din information tillgänglig

Genom att ha all information på ett ställe, i ett system som alla kollegor har tillgång till, behöver du inte oroa dig över att arbetet står still när du är borta. I systemet kan de nämligen hitta dina “att göra”-uppgifter och har tillgång till viktiga telefonnummer, mötesnoteringar och annat de behöver för att arbeta vidare.

Att bränna pärmarna och slänga post-it-lapparna för att övergå till ett CRM-system kan kännas lite läskigt till en början. Hur funkar det i praktiken? Är det verkligen så bra som det verkar? Allra helst hade man ju velat testa först innan man bestämmer sig … Så behåll ena foten i pappersträsket och doppa den andra i CRM-världen genom att testa Lime CRM gratis! Jag lovar, du kommer inte ångra dig.