Vilka är det du egentligen möter i korridoren? Som du sitter i möten med varje vecka? Ja, förhoppningsvis känner du dina kollegor tillräckligt bra för att kunna beskriva dem i några korta meningar. Men känner du bara personerna som finns på kontoret åtta timmar om dagen – eller känner du människorna bakom också?

Vi spenderar oerhört mycket tid på jobbet. Åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan, cirka 47 veckor om året, i ungefär 45 år – det blir i runda slängar 85 000 timmar! Trots detta är det fortfarande många arbetsplatser som präglas av en “visa inte vem du är, smält in och bara gör ditt jobb”-mentalitet. Vilket är synd, för då försvinner massvis av potential och arbetsglädje. Låt mig förklara lite närmare:

En dålig idé att lämna personligheterna utanför dörren

Vi människor är som vi är: vi har alla våra egna sätt att uttrycka oss, ta oss an uppgifter och att se på saker och ting. Visst kan vi till viss mån ändra på oss och våra personligheter för att passa in, men det är knappast bra och det funkar verkligen inte i längden. För till slut kommer våra inre kanariefåglarna (som Birgitta Ohlsson uttrycker det) att tystna – de fåglar som kvittrar så fint när vi trivs och får vara oss själva.

Men att kollegorna lämnar personligheterna utanför dörren när de kliver in på kontoret är inte bara dåligt för dem, utan gör också att företaget går miste om en massa potential. Jag menar, det finns ju en anledning till att personlighetstester och individbaserat ledarskap blivit populärt. Du kan t.ex. utgå från DISC-modellen eller Myers Briggs personlighetstyper för att coacha och leda kollegorna på det sätt som passar dem bäst. Så ska du se att de både blir gladare och mer produktiva.

Människan visar sårbarhet = bättre arbetsmiljö på kontoret

På arbetsplatser med “visa inte vem du är, smält in och bara gör ditt jobb”-mentalitet ses anställda ofta som robotar. Kanske inte uttalat, men man känner helt enkelt inte varandra tillräckligt för att se människorna bakom skrivborden och relationerna blir mer formella.

Varför är då detta ett problem? Måste man vara bästa vän med alla på jobbet? Nej, det måste man så klart inte. Men man måste se varandra som människor för att inte sätta orealistiska förväntningar och för att kunna känna empati när det behövs. För låt oss inse en sak: ingen är perfekt. En klyscha, jag vet, men det är ju så det ligger till. Därför blir det bara fejk och påfrestande att låtsas som om vi är odödliga robotar. Det är bättre att visa oss sårbara: det bygger förtroende, respekt och förståelse.

Inget att förlora, bara massor att vinna

Som du märker finns det en hel del fördelar med att lära känna dina medarbetare lite närmare. Genom att se 24-timmarsmänniskorna och inte bara 8-timmarskollegorna kommer ni alla inte bara må bättre, utan också förbättra kvaliteten på ert arbete och arbetsmiljön i företaget. Låter bra, eller hur? Så börja ta gemensam trefika och gör roliga saker ihop för att lära känna varandras personligheter – det funkar i alla fall för oss på Lime.