Känner du att ett CRM-system nog inte skulle vara så dumt? Men har ingen aning om vad som är viktigt att tänka på när du och kollegorna ska jämföra olika alternativ? Lugn – i den här guiden har vi samlat värdefulla tips och råd som hjälper er när ni ska välja CRM-system.

Få koll på grunderna

Innan du ens tänker tanken att börja jämföra olika CRM-system med varandra är det givetvis superduperviktigt att du har koll på grunderna: Vad är egentligen mening med CRM? Funkar det att ha en CRM-modul till ERP-systemet istället? Måste systemet vara molnbaserat? Eller: Behöver ditt företag ens ett CRM-system? Se därför till att “plugga” lite grann (ja, ungefär som att du vore tillbaka i skolbänken igen) för att reda ut eventuella missförstånd och frågetecken. Förslagsvis genom att läsa de här artiklarna:

Vad är meningen med CRM? Här är grunderna som ger dig full koll

CRM vs. ERP med modul: Vad är egentligen skillnaden?

Fem myter om CRM som du önskar du kände till

”Men vi har ju Excel” och fyra andra dåliga ursäkter för att inte skaffa CRM-system

1. Formulera mål och strategi

För att kunna jämföra och välja CRM-system måste du och dina kollegor ha någon form av kriterier eller “önskelista” att utgå ifrån. Och för att kunna veta vilka saker som platsar på den listan, måste ni så klart veta vad ni vill uppnå med ert nya system. Det första steget, efter det grundläggande pluggandet, är därför att formulera mål och strategi. Ni kan exempelvis använda SMART-kriterierna.

2. Skriv en önskelista – men akta er för Big Bang och “vi kan själva”-syndromet

När du och kollegorna definierat era mål är det läge att börja skriva önskelistan. I den här processen är tanken att ni ska smalna ned och pricka in vad det är ni faktiskt behöver från ert nya CRM-system. Och det kan du läsa mer om här: Pricka in vad du vill ha – steg 2 mot att välja rätt CRM-system.

Här vill jag särskilt varna för Big Bang-fällan och den förrädiska jakten på systemet som har allt – risken är att ingen del blir riktigt bra och att allt blir tråkig mellanmjölk istället. Och om du och kollegorna dessutom faller offer för “vi kan själva”-syndromet kan det bli en väldigt kostsam historia. Inte kul! Så tänk att ni ska plocka den lågt hängande frukten och se till att titta på vad “färdiga” system (anpassningar går alltid att göra!) har att erbjuda.

3. Låt magkänslan (och kollegorna) avgöra

Vi människor får jämt höra att vi ska tänka rationellt. Men när det gäller val av CRM-system är faktiskt känslan oerhört viktigt. För faktum är att många CRM-system liknar varandra rent tekniskt. Så det tredje och sista steget för att välja CRM-system är därför att våga känna efter (och höra sig för): Vad tycker andra kunder? Hur upplever ni själva olika system när ni testar dem? Hur känns leverantören?

För du och kollegorna vill egentligen inte ha ett högteknologiskt system och massa avancerade funktioner – ni vill ha ett högteknologiskt system och massa avancerade funktioner som är lätta och bekväma att använda. Och därmed påminner valet av CRM-system ganska mycket om ett bilköp. Låter det konstigt? Här finns en ordentlig förklaring. Men själva huvudpoängen är att du och kollegorna inte ska glömma bort upplevelsen när ni jämför CRM-system med varandra.

Sådär, nu hoppas jag att det känns lite lättare för dig och dina kollegor att välja CRM-system. Och när ni väl bestämt er kan ni följa checklistan för ett lyckat införande. Lycka till!