Lime CRM går att integrera med i princip vad som helst. Men varför ska du egentligen göra massa kopplingar och låta CRM-systemet blir spindeln i nätet? Och vilka integrationer behöver du? Svaren på det – och en hel del annat – hittar du här.

Kanske har du redan sett den? Vår sida med kopplingar och integrationer, alltså. Oavsett vilket så kan vi konstatera att Lime CRM går att integrera med ganska mycket. Och de som finns listade på hemsidan är bara ett litet smakprov – de är nämligen standardintegrationer som vi har utvecklat tillsammans med andra leverantörer. Utöver dem finns det även massvis av kundspecifika integrationer.

Men i detta hav av integrationer känns det ibland svårt att veta vilket håll man ska simma åt. Åt vilket håll ska mitt företag? Vilket simsätt ska vi välja? Men framförallt: Är det som väntar på djupare vatten värt simturen? Jag tog ett snack med Magnus Fagerlund, som är produktchef för Lime CRM, för att reda ut frågorna.

Agera på rätt grunder – och ge grym kundvård

Den kanske viktigaste frågan av dem alla när du står villrådig, med ett oändligt hav med möjligheter framför sig, är varför du ska bry dig om integrationer överhuvudtaget. Och på den frågan har Magnus ett solklart svar:

“Vinsten med att integrera Lime CRM med andra system är att du kan ta beslut på rätt grunder. Du får en så komplett, tillgänglig och relevant kundbild som det bara går och kan utifrån den ge bästa möjliga kundvård.”

I praktiken gör nämligen integrationerna så att du alltid har den senaste informationen om varje kund och att den informationen är enkel att använda. Magnus ger ett exempel:

“Genom att läsa in ekonomisk data om dina kunder från ditt ERP-system till Lime CRM får du inte bara en mer komplett kundbild, utan kan också agera på den. Du kan till exempel, genom ytterligare en koppling till ett e-postmarknadsföringsprogram, göra ett riktat utskick till de kunder som ditt bolag har fakturerat si och så här mycket det senaste halvåret.”

Vad behöver du integrera? När? Och hur går du tillväga?

Okej, nyttan med integrationer är alltså ganska självklar. Men vilka integrationer just ditt företag behöver, när ni behöver dem, och hur det ska gå till att få allt på plats, är lite mer komplicerade frågor. Eller är det? Enligt Magnus handlar det om att känna av när det börjar bli för jobbigt att simma mellan informationsöarna.

“Jag skulle säga att 90 procent av våra Lime CRM-användare har någon typ av integration till ett annat system. Och den vanligaste integrationen är till ERP-system, eftersom man vill få den ekonomiska översikten av kunderna utan att växla mellan två system. Det kanske är okej att hålla det i huvudet och hoppa mellan två system när man har 20 kunder, men har du 200 kunder vill du inte behöva göra det lika ofta.”

Han fortsätter:

“Samma sak gäller andra typer av system och program – det handlar om att företagets informationsöar blir för svåra att navigera mellan, helt enkelt. Då är det läge att börja kika på integrationer mellan de aktuella öarna.”

Och när du väl känt av VAD:et och NÄR:et är HUR:et relativt enkelt.  

“Det tar oss ett par konsulttimmar för att sätta upp en standardkoppling, men det är oftast inte särskilt många: vanligtvis mellan 2-4 timmar. Om det är kundspecifika integrationer kan det ta allt från en dag och upp till 3 månader, beroende på komplexitet”, förklarar Magnus.

Upp, upp och vidare! Du sätter gränserna

Som sagt går Lime CRM integrera med ganska mycket. Ja, nästan allt faktiskt. Men vi på Lundalogik jobbar så klart på att göra det ännu enklare att integrera Lime CRM med omvärlden. Och faktum är att du nu kan skapa många kopplingar själv genom vårt REST-API och/eller genom vår integration till Zapier.

“Vårt REST-API gör det lättare för dig som kund och andra tredjeparter att bygga integrationer mot Lime CRM. Så länge man vet hur man kan arbeta med ett REST-API, så kan man också integrera med Lime! Ett annan möjlighet är att skapa en standardkoppling till Zapier, som är en integrationsmotor. Det gör i sin tur att du med väldigt enkla medel kan koppla ihop Lime CRM med många andra system, utan att vara någon superteknisk IT-person”, avslutar Magnus.

Känner du att ditt företag är redo att integrera mera? Vill ni låta Lime CRM bli spindeln i nätet på riktigt? Kontakta oss så hjälper vi gärna till!