Att dra igång ett CRM-projekt är lite som en tågresa: det är nödvändigt att alla i personalen är ombord för att det ska bli lyckat. Men vad gör man om någon missar avgångstiden och en annan tjurar på perrongen? Se till att dela upp resan och ta den etappvis!

Om du och ditt företag är i startgroparna för ett CRM-projekt så är det förmodligen så att några av er redan har börjat ta små steg mot målet. Åtminstone mentala steg: ni vet förmodligen vad ett CRM-system är för något och vilka fördelar det kan ge er. Men för att få alla kollegor med er behöver ni förmodligen backa bandet och “börja om” igen. Låter det snurrigt? Inte om vi ser till “diffusion of innovation” och de fem olika steg som teorin innehåller:

“Hej, vet du vad ett CRM-system är för något?“

Enligt “diffusion of innovation” börjar varje förändringsresa med kunskap och medvetenhet. Så för att få med kollegorna på CRM-tåget behöver du allra först se till att de vet vad du pratar om. Detta är ett steg som man lätt glömmer bort när man själv kan grunderna i ett ämne; “Alla vet väl vad CRM är för något?” är en vanlig tanke. Men nej, det gör inte alla (även om vi på Lime givetvis har svårt för att förstå varför det är så: CRM är ju det bästa i hela världen!). Så se till att informera om grunderna – du ber ju inte någon att åka på en resa med dig utan att t.ex. meddela avgångstiden, eller hur?

“Din vardag kommer att bli mycket enklare, jag lovar!”

Nästa steg på dina kollegors resa i CRM-projektet är övertalning. Och nej, jag menar inte att du nu ska lägga upp värsta PR-kampanjen och vässa dina argument i minsta detalj. Men det är viktigt att fokusera på varför-frågan: what’s in it for me? Berätta om fördelarna ett CRM-system ger och vad det innebär i dina kollegors vardag. Företagssiffror och organisationseffekter må vara viktigt, men det är bättre att ta ned det på individnivå och göra det så konkret som möjligt. För visst låter det mer motiverande att spara en halvtimme per dag än att “arbeta smidigare”? Dina kollegor tycker samma sak.

“Nu kör vi igång, tycker du inte?”

När all fakta finns på bordet och listorna med för- och nackdelar är skrivna är det dags för det tredje steget i en förändring: beslutet. Och det är vid denna punkt som många försöker dra ombord kollegorna på tåget – utan att backa tillbaka och få med dem från början. Men det blir sällan bra att ta ett beslut och sedan försöka övertala alla kollegor om att de ska börja göra saker annorlunda när de varken vet vad eller varför. Hade inte du också stått kvar på perrongen om du var i deras kläder?

“Jag kommer och visar dig hur man gör”

Efter att du informerat om tågresan, förklarat vad den kommer leda till och sagt “nu kör vi” så är det läge för dig att få vagnarna att börja rulla. Och för att maskineriet ska fungera smidigt framöver är det viktigt att alla får prova på och hugga i. Givetvis behöver du hjälpa till och leda vägen, men implementeringen ska ske hos varje medarbetare. Det är under denna fas som kollegorna själva driver på resan framåt. Kanske i något varierande grad, beroende på vad de tycker om den. Men fortsätt heja på, så kommer de bli motiverade att ta i lite till.

“Hur fortsätter vi imorgon?”

Efter er första gemensamma tågresa kommer alla gå runt och tänka på den; “Vad hände? Gick det bra eller dåligt?” och framförallt; “Är detta något jag vill fortsätta med?” Det är nämligen först efter att du och kollegorna har arbetat ett tag i CRM-systemet som var och en verkligen kan avgöra om de gillar tågresor eller inte. Har majoriteten slängts på i farten kommer sannolikt en del av dem att kräva pengarna tillbaka för sin biljett. Men har alla fått vara med från början så är sannolikheten stor att alla är med på CRM-tåget – även i framtiden.


Vill du ha fler tips för hur du och ditt företag lyckas med ert nya CRM-projekt?
Ladda ner vår poster. Självklart gratis!

Ladda hem nu!