Ibland så kommer det grus i maskineriet, det är normalt. Men känner du att kommunikationen mellan dig och kollegorna alltid går lite knackigt? Att samspelet inte är riktigt så väloljat som det borde vara? Då kanske något av dessa tips kan hjälpa till!

Kommunikation är viktigt, det vet du nog redan. I ditt företag är den vad oljan är för bilen; den ser till att allt samspelar och rör sig smidigt. Bra kommunikation på arbetsplatsen gör nämligen medarbetarna motiverade och ser till att alla drar åt samma håll. Men för att nå dit behöver du och kollegorna prata och skriva så att alla fattar. Oljan måste ju nå hela maskineriet – annars går det obehagligt knackigt.

Så hur kommunicerar man så att alla fattar? Svaret på den frågan är lång, men börja göra dessa fem saker så har du och kollegorna kommit en bra bit på vägen:

  1. Använd “du”, “jag” och “vi”

Fraser som “resultatet kommer firas på torsdag” och “rapporten redovisas under mötet” är inte bara otydliga – de är dessutom tråkiga och skapar inte något engagemang. Se därför till att undvika det där s:et på slutet och använd “du”, “jag”, “vi” och andra pronomen istället. På det sättet blir det inte bara tydligt vem som gör vad, utan du och kollegorna stärker också lagkänslan i företaget.

  1. Säg och skriv inte precis allt

Ibland gör vi människor saker och ting onödigt komplicerat. Och det beror ofta på att vi utgår från att alla andra är som oss själva: vi tror att de är intresserade av samma områden och har ungefär samma kunskap. Det gör att vi lätt babblar på om saker som kollegan kanske inte vill eller kan förstå, vilket förvirrar och gör att även de där viktiga bitarna går obemärkta förbi. Så prioritera, reducera och håll dig kort om du vill att alla kollegor ska fatta och inte tröttna!

  1. Berätta historier och ge exempel

Det är lättare att komma ihåg en historia, än saker som inte hänger ihop. Och exempel kan göra de mest abstrakta orden tydliga. Ja, det är två faktum som kan vara bra att ha med sig när man kommunicerar med sina kollegor och vill att alla ska förstå. Fast kom ihåg att inte säga eller skriva precis alla detaljer.

  1. Var ärlig när det behövs

Ingen tjänar på att du säger “jag förstår” när du inte gör det – inte du, inte dina kollegor och därmed inte företaget. Försök därför skapa en ärlig atmosfär där alla kan säga ifrån om något är otydligt och svårt. Hur ska de andra annars kunna veta att något är fel? Och om du har jobbiga nyheter att berätta: tänk på vad du säger, men linda inte in orden till oigenkännlighet. Om du gör det kommer budskapet inte gå fram och din kollega blir snarare bara förvirrad. Mindre bra för maskineriet, eller hur?

  1. Ställ rätt frågor: vem, vad, när, var, varför och hur

Även om alla vill vara ärliga, så kan det vara svårt att svara “nej” på frågan “har alla förstått?” på ett möte. Så hjälp varandra genom att ställa bättre frågor! Istället för ja/nej-frågor kan du och kollegorna fokusera på vem, vad, när, varför och hur. Till exempel kan ni avrunda en presentation med att alla får berätta om vad de tar med sig från den, varför de tycker just de sakerna är viktiga och kanske rentav hur de tänker använda den nya informationen? Det kommer bli ganska klart om alla har förstått presentationen och dess innehåll eller inte.

Sist men inte minst så är det viktigt att komma ihåg att kommunikation inte kan lösa alla problem. Ibland kan du och kollegorna behöva byta ut eller lägga till fler “kugghjul” i verksamheten (exempelvis genom att implementera ett CRM-system) för att maskineriet ska fungera – oljan kan ju inte göra hur mycket som helst!