Säger “Paretoprincipen” dig något? Den är också känd som 80/20-regeln och används inom mängder av branscher. Ja, man skulle rentav kunna kalla den en klassiker. Lär dig mer om hur du kan applicera den på just kundvård nedan!

1. Förstå hur regeln fungerar

Egentligen är 80/20-regeln inte särskilt komplicerad. Den säger bara att “20 procent av orsakerna ofta står för 80 procent av verkan”. Regeln har sedan anpassats till olika fält såsom ekonomi, sport, IT – och inte minst företagande. Man brukar t.ex. säga att 80 % av ett företags vinst kommer från 20 % av dess kunder. Och det är just denna regel du kan använda för att optimera din kundvård. För visst förtjänar dina mest lönsamma kunder lite extra kärlek?

Men först kanske du undrar var regeln egentligen kommer ifrån och hur bra den stämmer? Jo, Paretoprincipen härstammar från italienaren Vilfredo Pareto som för ca 100 år sedan visade att 20 % av den italienska befolkningen hade 80 % av egendomen. Hans “observation” har sedan generaliserats av andra och kallas numera Paretoprincipen eller 80/20-regeln.

2. Identifiera de kunder som utgör ditt företags 20 magiska procent

Låt oss nu säga att 80/20-regeln stämmer. Det innebär alltså att 20 % av ditt företags kunder står för majoriteten av er vinst. Med andra ord finns det en stor majoritet som inte är särskilt lönsamma. Detta betyder inte att du ska strunt i dem helt – de förtjänar också din kärlek! Däremot så bör du lägga lite extra krut på de där 20 procenten. Men för att lyckas med det (vilket är steg 3 nedan) behöver du först veta vilka som är dina 20 magiska procent.

Att identifiera ditt företags lönsamma kunder kan ta lite tid, beroende på hur bra koll du har på vilka intäkter olika kunder genererar och vilka kostnader de har. Med ett CRM-system ser du relativt snabbt de aktiviteter som en kund fått och hur mycket den har handlat för, men med en oorganiserad Excelfil blir det lite krångligare.


Allt om dina kunder. På ett ställe.

Ett CRM-system sätter dina kunder i centrum. Se allt från kontaktuppgifter till ärenden och vad du sagt, gjort och lovat i Lime CRM. Att bygga lönsamma kundrelationer har aldrig varit enklare.

Läs mer om Lime CRM


3. Fördela insatserna efter lönsamhet

När du sedan har koll på vilka 20 % av företagets kunder som står för 80 % av vinsten kan du se över kundvården med nya ögon. Får de lönsamma kunderna den kärlek de förtjänar? Ska några insatser kanske omfördelas? Det är alltid viktigt att visa omtanke om kunder, men ibland kan det vara klokt att ge lite positiv särbehandling.

Genom att ge lite extra VIP-behandling till dina mest lönsamma kunder ökar du nämligen sannolikheten för att just de ska rekommendera dig till andra – och inte vilka “andra” som helst. Nej, sannolikt företag som liknar dem själva. Med andra ord: fler bra och lönsamma kunder! Så se till att lägga “det där lilla extra” på de magiska 20 procenten. Men håll också armarna öppna för de andra 80 % – några av dem har kanske potential till att bli större?

Vill du har fler tips och tricks för riktigt bra kundvård? Missa inte vår poster “Lyckas med CRM” och våra tidigare blogginlägg:

Lär dig av dålig kundvård: 5 skräckexempel
Älska dina kunder villkorslöst – proaktiv kundvård när den är som bäst!
Så vårdar du kundrelationerna med “tough love”