Dina medarbetare är sammanbitna. De har knappt någon tid för lunch och småprat. Kroppsspråket är stelt. Ja, tecknen kunde knappast vara tydligare: de är superstressade. Så vad kan du som chef göra åt saken?

  1. Tänk efter innan för att förebygga

Stress är aldrig kul och det bästa är så klart om du och dina medarbetare kan undvika det från allra första början. Stanna upp mellan varven och fundera på hur ni egentligen jobbar. Vad är bra? Finns det något som skapar frustration hos dig själv och medarbetarna? Och hur kan ni fixa det i så fall?

Om ni t.ex. upplever att ni har ett dåligt kundregister så kan ni behöva köpa in ett system som gör det enklare att arbeta med registret. Eller så har ni kanske redan en massa system och tjänster, men blir frustrerade av att de inte pratar med varandra. Då ligger lösningen snarare i att integrera dem med varandra (se t.ex. alla kopplingar vi på Lundalogik erbjuder till våra CRM-system här).

  1. Fråga. Lyssna. Eller hitta en alternativ lösning.

När du väl sitter (eller står, vad vet jag) framför en stressad medarbetare behöver du ta reda på vilka behov han eller hon har. Fråga om du kan hjälpa till eller underlätta på något sätt. Men var beredd på att få vänta lite: om personen är stressad kan det vara svårt för honom eller henne att se en lösning på direkten.

Tänk också på att medarbetaren kanske inte vill berätta för dig att han eller hon är stressad, av rädsla för att det ska ge sämre lön eller lägga krokben för en befordran. Då kan anonyma enkäter eller hjälp utifrån vara bra alternativ. Det viktiga är att du försöker kartlägga vad som orsakar stressen hos en eller flera av dina medarbetare och sedan letar efter en lösning.

  1. Visa uppskattning och peppa

“Att man blir bekräftad som person är väldigt anti-stressande.” Det säger Per Larsson, beteendevetare och talesman på Previa. Se därför till att verkligen vara närvarande och förstående när en medarbetare är stressad. Undvik klyschor som “livet ger dig inte mer än du kan bära” och sätt istället fokus på individen. Men hur gör man det?

Ett tips är att visa tillit till personen och att använda dig av exempel på vad medarbetaren gjort bra tidigare. Det skulle t.ex. kunna låta så här: “Du klarar det. Jag såg hur du löste situationen med kund X i förra veckan.” På detta sätt hjälper du till att bryta eventuellt självtvivel hos medarbetaren och skapar en positiv vision om att situationen kommer lösa sig. Det har den ju gjort innan!

P.S. Vi på Lundalogik har tidigare skrivit om hur du visar omtanke om en kund i fyra steg. De tipsen går så klart med lite fantasi även att applicera på medarbetare!

  1. Gå en kort promenad tillsammans

Det kan tyckas banalt med en promenad när medarbetaren (och förmodligen du själv) sitter med arbete upp över öronen. “Vadå, ska jag ut och gå med mina medarbetare?” kanske du muttrar av blotta tanken. Men det är faktiskt en riktigt bra idé att promenera tillsammans. Fysisk aktivitet lindrar ju stress! Dessutom är det aldrig fel med frisk luft – varken för medarbetaren eller för dig.

Att lindra stress hos medarbetare är ingen enkel utmaning. Ofta krävs stora insatser, såsom förändrade arbetsprocesser eller enkätundersökningar. Men ibland kan det också räcka med några uppmuntrande ord eller en promenad. Det viktiga är att du vill och vågar göra något åt saken!