“Jag vill inte att ni kontaktar mig mer” är nog bland det sista du och kollegorna vill höra från era prospekt*. Men är det så farligt egentligen? I vår första del av GDPR-skolan går vi igenom reglerna för att radera eller inte använda uppgifter, vad du ska göra för att följa dem och vilka positiva effekter de har på ditt företags säljarbete. Häng på!

Vad säger GDPR?

När GDPR börjar gälla i maj 2018 kommer privatpersoner (även i egenskap av anställda) ha rätten att bli glömda och rätten att kräva att deras personuppgifter inte används, till exempel för direktreklam.

Läs mer: GDPR – vad, när och Lime

*Eller andra personer som har någon form av relation till ditt företag – reglerna gäller ALLA personer, förutom publika personer som VD och styrelse, och deras uppgifter.

Vad ska du som företagare göra?

De här rättigheterna innebär att du ska radera eller “låsa” personers uppgifter från användning om de ber om det. Och det räcker inte att radera/”låsa” uppgifterna på ett ställe, utan du behöver kunna göra det på alla ställen i ditt företag.

Därför är det i princip omöjligt att efterleva lagen om ditt företag lagrar personuppgifter på massa ställen (som i Excel-filer, i mejlkonversationer och i olika adressböcker). Det du behöver göra är att samla alla uppgifter i ett gemensamt system och dela/distribuera till andra enheter. Då blir det betydligt enklare att radera eller “låsa” Peter Prospekts personuppgifter om han vill att ditt företag ska sluta kontakta honom.

Men! Tänk på de här sakerna innan du gör som han vill:

Hur vet du att Peter Prospekt verkligen är Peter Prospekt? Se till att kontrollera identiteten innan du raderar eller “låser” en persons uppgifter.

Vilka uppgifter gäller det? GDPR gäller bara personuppgifter – inte företagsuppgifter.

Finns det andra lagar som ska följas? Det är viktigt att komma ihåg att GDPR är underordnad andra lagar och inte alltid gäller. Om Kurt Kund – som någon gång gjort en transaktion eller har ett affärsavtal med ditt företag – hör av sig gäller till exempel bokföringslagen. Och enligt den ska du spara datan i 10 år!

Effekter på säljarbetet

“Jag vill att ni raderar mina uppgifter”, “jag vill att ni inte använder mina uppgifter” eller “jag vill inte ha direktreklam från er” – ja, alla de tre fraserna kan låta ganska negativa till en början. Men faktum är att det leder till en uppdaterad kontaktlista och mer relevanta prospekt: de som vill vara i kontakt med ditt företag och de som inte vill vara det. Tydligare spelplan och enklare säljarbete för dig och kollegorna, alltså.

Notera: Vi på Lime må kunna mycket om GDPR, men vi är i första hand CRM-experter och inga jurister (och har inga planer på att bli det inom en snar framtid heller!). Våra inlägg om GDPR är därför inte någon juridisk rådgivning. Se dem istället som information och inspiration till att köra igång arbetet med GDPR – du och ditt företag måste på egen hand sätta er in ordentligt i de olika frågorna och ta juridisk hjälp vid behov. Lycka till!


Läs resterande delar av vår GDPR-skola här!

Del 1: Prospekt* kan be dig radera eller “låsa” uppgifter.

Del 2: Förbered dig på att överlåta uppgifter till konkurrenter.

Del 3: Ingen reklam, tack – fråga först, samla sen.

Del 4: Dina kontakter kan kräva insyn och korrigeringar.

Del 5: Dataintrång hos dig = öppenhet mot alla berörda.


 

Vill du inte läsa alla inlägg på en gång? Anmäl dig till vår GDPR-skola!
Är GDPR fyra bokstäver du känner igen? Och kanske rentav något du skjuter framför dig, för att det känns så jobbigt? Frukta icke – Anmäl dig till vår GDPR-skola!

Anmäl dig här nu!