En viktig del i kommande GDPR är kravet på dataportabilitet. “Data what?” tänker du kanske och rynkar på ögonbrynen. Lugn – här går vi igenom vad det innebär för ditt företag och vilka effekter det får på dina kundrelationer. Välkommen till GDPR-skolans andra del!

Vad säger GDPR?

I GDPR står det att privatpersoner ska ha rätten att överlåta sina personuppgifter från en leverantör till en annan. Med andra ord finns det krav på dataportabilitet för företag.

Läs mer: GDPR – vad, när och Lime

Vad ska du som företagare göra?

Den här rättigheten innebär att du, på begäran, ska kunna skicka en persons uppgifter till andra företag eller organisationer. Inget revolutionerande om du är i bank-, försäkrings- och telefonibranschen (där detta redan finns i många fall), men arbetar du inom B2B kan det kännas lite ovant.

Så förutom att rent tekniskt se till att det finns möjligheter att exportera personuppgifter (något som kommer vara lätt som en plätt med Lime CRM), behöver du kanske mentalt förbereda dig på att överlåta uppgifter till andra. Ja, till och med konkurrenter!

Och tänk på de här sakerna innan du exporterar:

Överlåter du rätt uppgifter? Kontrollera identiteten på den som begär att du ska exportera så att inga uppgifter hamnar fel.

Pssst! Med Lime CRM kommer du kunna kontrollera någons identitet med e-postverifiering. Bra va?

Vilka uppgifter gäller det? GDPR gäller inte företagsuppgifter, bara personuppgifter. Det vill säga den information som gör att en person kan identifieras – inte all information du har!

Finns det andra lagar som ska följas? Kom ihåg att GDPR ibland är underordnad andra lagar – säger de något annat gäller deras ord istället.

Effekter på kundrelationerna

Att överlåta personuppgifterna till sin värsta konkurrent låter kanske mindre kul. Men det är ju inte det som är det egentliga problemet, eller hur? Ditt företag har tappat en kund – oavsett om ni hjälper den med “flytten” eller inte. Och visst är det då bättre att exportera? Inte bara får ni ett mer aktuellt kundregister – ger ni bra service kan kunden komma tillbaka när tajmingen är bättre!

Notera: Vi på Lime må kunna mycket om GDPR, men vi är i första hand CRM-experter och inga jurister (och har inga planer på att bli det inom en snar framtid heller!). Våra inlägg om GDPR är därför inte någon juridisk rådgivning. Se dem istället som information och inspiration till att köra igång arbetet med GDPR – du och ditt företag måste på egen hand sätta er in ordentligt i de olika frågorna och ta juridisk hjälp vid behov. Lycka till!


Läs resterande delar av vår GDPR-skola här!

Del 1: Prospekt* kan be dig radera eller “låsa” uppgifter.

Del 2: Förbered dig på att överlåta uppgifter till konkurrenter.

Del 3: Ingen reklam, tack – fråga först, samla sen.

Del 4: Dina kontakter kan kräva insyn och korrigeringar.

Del 5: Dataintrång hos dig = öppenhet mot alla berörda.


 

Vill du inte läsa alla inlägg på en gång? Anmäl dig till vår GDPR-skola!
Är GDPR fyra bokstäver du känner igen? Och kanske rentav något du skjuter framför dig, för att det känns så jobbigt? Frukta icke – Anmäl dig till vår GDPR-skola!

Anmäl dig här nu!