Att bestämma sig för ett visst CRM-system kan på många sätt liknas vid ett bilköp. Båda besluten är stora och det är inte alltid solklart vad som är det bästa valet. Men det finns en gemensam nämnare som är viktigare än alla andra och som avgör vilken leverantör – eller modell – du bör välja.

För några veckor sedan diskuterade en kollega och jag hur CRM-systemen har utvecklats genom åren. Han gjorde då en briljant jämförelse med bilar och hur deras resa har sett ut.

Vad skiljer en 2017 års modell från 1997 års modell?

När man jämför en bil idag med en för tjugo år sedan kan skillnaderna först kännas enorma. Jag menar, de ser inte bara olika ut på utsidan: bränsleförbrukningen är generellt sett lägre, säkerheten har förbättrats, det har kommit backkameror, samt automatiska fram- och bakljus. För att nämna några exempel.

get-in-car

Men om man tänker efter så är ju en bil ändå alltid en bil, eller hur? Det är inte svårare att köra en 2017 års modell än en från 1997 –  de är ju ändå motorfordon på fyra hjul som man styr med en ratt och använder för att ta sig fram.

Samma system, men ändå inte

Utvecklingen av CRM-system är i princip likadan som bilarnas. Ett system idag är knappt jämförbart med ett för tjugo år sedan – de är ljusår ifrån varandra vad gäller tekniska specifikationer och i utseende. Men i grund och botten gör de samma sak: hjälper företag att ta hand om och ha koll på sina kunder.

same-different (2)

Fast det fanns en period då CRM-systemen var på väg att bli något annat. Under 1990-talet drogs nämligen många CRM-leverantörer med i den tekniska utvecklingen och la till en drös av funktioner som egentligen inte hörde hemma i ett CRM-system. Det gjorde att systemen blev så komplexa att ingen orkade arbeta i dem och man började ifrågasätta nyttan med CRM. Galet va? Men också lärorikt.

Who run the world? Users!

Den gemensamma nämnaren mellan bilarnas och CRM-systemens utveckling är användarna. För oavsett om året är 1997 eller 2017 så finns det ett grundläggande problem som de vill ha löst: föraren vill ta sig från punkt A till punkt B, medarbetaren vill ha full koll på sina kundrelationer, och att glömma bort det kan leda till problem (som några CRM-leverantörer fick lära sig under 1990-talet).

who run the world

“Så… ska biltillverkare och CRM-leverantörer bara strunta i den tekniska utvecklingen?” kanske du undrar nu och tror att jag har blivit galen. Men nej, det menar jag inte. För det vore onekligen dumt att inte ta tillvara på all data och alla nya upptäckter som finns där ute. Det måste bara göras på rätt sätt!

Välj det system – eller den modell – som skapar magi åt dig

Det som skiljer det bästa CRM-systemet från de medelmåttiga (och bilen som du har där hemma från bilarna som du inte valde i bilhallen) är inte de avancerade funktionerna. Det är systemets eller bilens förmåga att förvandla de där fantastiska funktionerna till något enkelt och användarvänligt.

abracadabra

De supertekniska bitarna ska alltså inte framstå som “high tech” för dig som användare eller förare, utan bara finnas där automagiskt i bakgrunden. Så välj den CRM-leverantör eller bilmodell som möter dina behov samtidigt som den ger dig den där underbara känslan av enkelhet – då blir det bra. Jag lovar.


Vill du ha fler tips kring att välja rätt CRM-system?
Missa inte vår miniserie i tre delar!

Del 1: Undvik oSMARTa mål – steg 1 mot att välja rätt CRM-system

Del 2: Pricka in vad du vill ha – steg 2 mot att välja rätt CRM-system

Del 3: Låt känslan styra – steg 3 mot att välja rätt CRM-system


Är du nyfiken på vad Lime CRM kan göra för dig?
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allting möjligt!

Testa gratis nu!