Är du också lite glömsk ibland? Och vill bli bättre på att komma ihåg mejlen, samtalen och mötena du ska fixa “senare”? Använd något av de tre knepen nedan – eller fuska.

Ibland dyker de upp väldigt olägligt. Minnena. “Ja, just det, jag måste mejla/ringa/träffa person X som jag lovade…” har du säkert tänkt mer än en gång, samtidigt som du insett att du inte kan få uppgiften ur vägen med en gång. Kanske för att du inte satt vid en dator eller för att du inte hade tid just då – oavsett anledning fick uppgiften den mentala noteringen “fixa senare”.

Om du senare faktiskt kommer ihåg vad det var du skulle göra, så kan du sluta läsa nu. Men om du kommer ihåg i sista stund – eller ännu värre: försent – och därför får hafsa ihop saker kan du fortsätta. För här kommer tre knep som hjälper dig att inte glömma bort dina kunder och sköta kundvården snyggare:

  1. Säg saker du ska komma ihåg högt (helst till någon)

En bevisad metod för att komma ihåg saker är att säga dem högt. Forskare från Montreal University gjorde till exempel en studie år 2015 med 44 studenter som fick instruktioner om att läsa ord på en skärm: antingen tyst i huvudet, tyst med läpprörelser, högt till skärmen eller högt till någon annan. Resultatet? De som sa orden högt till någon annan kom ihåg orden bäst, följt av de som sa orden högt för sig själva (mot skärmen).

Forskarna förklarade det med att ju mer aspekter/dimensioner det finns till informationen, desto mer minnesvärd blir den.Det är alltså inte en dum idé att säga dina viktiga uppgifter högt – allra helst till någon kollega som är i närheten.

  1. Skriv “kom ihåg”-lappar (om du kan ha koll på dem)

“Kom ihåg”-lappar i form av post-its på skrivbordet eller avrivna pappershörn på kylskåpet hemma är en klassiker för att komma ihåg saker. När du ser lapparna blir du ju påmind om vad du var tvungen att fixa! Men det gäller att inte slarva bort någon lapp – du minns nämligen informationen sämre när du skrivit ner den, enligt en studie vid Mount St Vincent University i Canada.

I ett experiment fick studenter spela en form av memory och titta på korten innan, men på olika sätt: hälften fick möjligheten att anteckna och de andra fick lita på sitt minne. De som fick anteckna blev sedan “beslagtagna” på sina anteckningar utan förvarning. Alla studenter blev sedan tillfrågade om motiven på korten och deras placeringar. Studenterna som tagit anteckningar kom ihåg motiven lika väl som de utan anteckningar, men var mycket sämre på att minnas placeringarna. Så det gäller att använda lapp-metoden med försiktighet – om du är en slarvpelle är det lika bra att inte skriva ner saker.

  1. Ta tupplurar efter viktiga kundmöten (!?)

Enligt en studie vid University of Notre Dame är det lättare att komma ihåg ny information om man sover kort efter att man tagit del av den, än om man är vaken. Det är alltså en bra idé för exempelvis studenter att repetera litteratur innan de går och lägger sig.

Men hur ska du kunna använda metoden för att komma ihåg uppgifter och ge bättre kundvård? Ett alternativ skulle kunna vara att gå igenom morgondagens “att göra”-lista i huvudet (eller kanske högt för dig själv för ännu bättre effekt?) innan du ska sova, för att minska risken att glömma något. Av samma proaktiva anledning skulle du kunna se till att ta en tupplur efter ett långt och viktigt kundmöte. Fast det kanske är svårt att få till rent praktiskt.

Slipp lägga energi på minnesmetoder – fuska istället

Tycker du att det låter lite jobbigt att prata högt hela tiden, hålla koll på “kom ihåg”-lappar och ta tupplurar i tid och otid? Jag med. Och det är därför jag använder ett CRM-system istället. Vilket är lite som att fuska, för så länge jag matar in information direkt när jag får den så slipper jag hålla kvar den i minnet – det är ju bara att kolla i systemet och ställa in påminnelser när jag behöver det! Sjukt säljigt detta, jag vet, men det är ju sant. Så kolla in Lime CRM om du också vill komma ihåg dina kunder – utan minnesmetoder.