Alla företagare vill ha en nära relation till sina kunder. Men innebär det att ni måste hänga på AW:s tillsammans och kramas när ni ses? Njae. Ibland är ett professionellt handslag faktiskt bättre!

Affärer handlar om relationer, det vet alla. Och anledningen till det är att olika produkter eller tjänster är så fruktansvärt lika idag – vilket gör att vi handlar baserat på känslor istället för logik. Ja, vi väljer helt enkelt att göra affärer med de personer som vi gillar och litar på.

Därför är det nästan varje B2B-företagares dröm att komma sina kunder riktigt nära. Och det är ju inget konstigt. Men vad kännetecknar en nära relation egentligen?

“Respektera min privata sfär, tack”

Alla människor olika. Det må nästan ha blivit en klyscha, men det är ju sant. Det innebär att vissa personer faktiskt föredrar handslag framför kramar. Och att inte alla tycker att AW:s är det roligaste i världen. Så mitt råd är att inte mäta dina kundrelationer utifrån sådana faktorer! Personen som undviker kramar och tackar nej till AW:s behöver inte tycka illa om dig, utan kan bara ha ett större behov av personligt utrymme.

Med andra ord är det inte fysisk kontakt och tid utanför kontoret som är de avgörande faktorerna i en kundrelation – även om sådana saker så klart kan vara trevligt också. Så vad är det då? Jag skulle säga att det är ömsesidig respekt. Exempelvis i form av att inte kräva famntag när den andra valt handtag! Men det handlar också om så mycket mer.

Lyssna. Dela med dig. Och var genuin.

För att skapa ömsesidig respekt och en nära kundrelation krävs det många olika ingredienser. Fast egentligen är det ju inte så svårt: i grund och botten handlar det om att behandla andra som man själv vill bli behandlad. Var genuin och lyssna på vad dina kunder har att säga. Hjälp dem om du kan och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter. Då kommer de garanterat gilla och lita på dig.

Så vad kan detta betyda i praktiken? Givetvis många saker, men här är några exempel:

  • Att säga nej när du vet att du inte kan lösa ett problem. Säger du ja till saker bara för att du inte “får” säga nej kommer du till sist stå där med skägget i brevlådan och inte kunna hålla vad du lovat. Och det ger kundens förtroende och respekt för dig en rejäl törn.
  • Att du ger kunden något, utan krav på motprestation. Tillit byggs upp genom att “ge och ta” i en relation. Så våga sätta kundens behov i första rummet och dela med dig av råd som inte skapar vinning för dig själv.
  • Att ge din ärliga åsikt när kunden ber om råd. Ibland drar man vita lögner för att man inte vill såra någon. Men i affärsrelationer är det en mindre bra idé och du framstår inte som särskilt genuin. Med det sagt ska du inte vara elak, men om en kund frågar om din åsikt vill den personen sannolikt också ha den – du är ju anlitad av en anledning, eller hur?
  • Att fråga kunden och lyssna på svaret. Lyssnar du inte på dina kunder, kommer de inte lyssna på dig. Så visa att du förstått och att deras åsikter betyder något, annars kommer de tappa respekten.

För att summera så skulle jag beskriva en nära kundrelation som mindre yta och mer djup. Det handlar inte (bara) om att räkna gemensamma AW:s och kramar, utan lika mycket om respekt och omtanke. Och det kan vi alla behöva påminna oss om ibland.

P.S. Vill du läsa mer om kundrelationer? Spana in dessa artiklar:

Så vårdar du kundrelationerna med “tough love”

Älska dina kunders villkorslöst – proaktiv kundvård när den är som bäst!

Så visar du omtanke om en kund i fyra steg

Lär dig av dålig kundvård: 5 skräckexempel