Ett kundregister kan se väldigt olika ut. Det kan innehålla privatpersoner eller företag, ha 1 000 eller 100 000 kontakter och finnas i allt från en enkel Excelfil till skräddarsydda program. Men det finns några saker som är extra viktiga och som skiljer ett bra register från ett dåligt. Häng på!

All information är inte bra information

Ett kundregister som är fullt av data och information måste väl vara bra, eller hur? Det är lätt att förföras av välfyllda tabeller och rader, utan att se vad de faktiskt innehåller. Men det mest grundläggande för att ha ett bra kundregister är så klart att fylla det med relevant information.

Vad är då relevant information kan man fråga sig? Ja, det beror givetvis på ditt företags behov och vad ni använder kundregistret till. Om ni t.ex. arbetar inom elektronikbranschen och vill göra mejlkampanjer riktade mot olika kunder så spelar det kanske mindre roll vad de har för intressen och mer om de har den kunskap och ekonomi som krävs för att köpa produkterna. Men för någon som säljer fritidssaker kan det vara avgörande att ha koll på vilken typ av aktiviteter som målgruppen tycker allra mest om. Med andra ord: låt era behov styra vilken information som finns i just ert register.

Ordnade flikar, kolumner och rader gör kundregistret lättöverskådligt

Tvärtemot vad man kan tro så är ett kundregister inte alltid ETT register. Det kan istället vara utspritt på många olika ställen. Tysk-Svenska Handelskammaren hanterade t.ex. alla sina medlemmar, kunder, prospekts och evenemang i ekonomisystemet, i olika Excellistor och i Outlook.

Men att inte ha hela kundregistret på ett ställe brukar vara en ineffektiv strategi och det är en av de tre saker som skiljer de dåliga från de bra registren. Handelskammaren märkte att deras utspridda register inte bara var tidskrävande, utan också gjorde det svårt att få överblick. Genom att samla allt i ett enda system – med tydliga flikar, kolumner och rader – blev informationen dock lätt att använda. Och det för oss magiskt till nästa del.

Finporslinet ska inte bara stå i skåpet, det ska användas!

Det kan låta hårt, men det spelar ingen roll hur relevant och lättöverskådligt kundregister ditt företag har om inte någon använder det. Och det är inte så konstigt egentligen: det bästa registret är det som är aktuellt och aktivt används i det vardagliga arbetet. Med ett kundregister i Lime CRM kan du t.ex. segmentera kunderna och starta kampanjer utifrån det, låta kunderna uppdatera sina uppgifter via “Mina sidor” och få färska siffror visuellt presenterade.

Det kan dock vara en utmaning att få alla att använda sig av registret i framtagandet av mejlutskick, vid evenemang och uppföljning osv. Särskilt om man redan har andra vanor och faller in i vardagslunken. Vi på Lundalogik har därför sammanställt en poster med sju tips på hur du lyfter användandet av ditt kundregister (som i vårt fall är en del av CRM-systemet). Så fram med finporslinet – med all relevans och tillgänglighet som det innebär – och använd det! Då har du garanterat ett bra kundregister.


Är du nyfiken på vad Lime CRM kan göra för dig?
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allting möjligt!

Testa gratis nu!