När ditt företag ska sätta igång ett CRM-projekt finns det flera val att göra. Ett av de största vägskälen gäller om du och kollegorna ska köpa in ett färdigt system eller bygga ert eget. Men skulle ni drabbas av “vi kan själva”-syndromet bör ni förmodligen kurera er snarast – annars kan det bli en mycket kostsam historia.

Det florerar en myt om att ett egenbyggt CRM-system alltid funkar bäst. Företag tänker ofta att deras verksamhet är unik och att ingen känner till den bättre än dem. Därför tror de att de behöver ett egenbyggt system så att det blir 100% anpassat. Men även om det låter som ett vettigt resonemang till en början så kommer verkligheten snart visa något annat.

Ett egenbyggt CRM-system stjälper nämligen nästan alltid mer än det hjälper. Här är några av anledningarna till att det blir så – och förhoppningsvis kan de bota eventuella “vi kan själva”-tankar hos dig och kollegorna:

  1. Cirka 80% av koden görs i onödan

Det finns vissa funktioner som bara måste finnas i ett CRM-system. Hämta och spara data, hantera dokument och mallar, e-post, rapportgenerator, export och import – det är några exempel på sakerna som behövs för att uppnå en grundläggande hygiennivå. Och faktum är att dessa funktioner gör att ett egenutvecklat system och ett standardsystem delar minst 80% kod!

Så om ditt företag bestämmer sig för att bygga ett eget CRM-system kommer alltså stora delar av kodningsarbetet vara sådant som “andra redan gjort” och som det mer eller mindre finns en standard för. Och det känns ganska onödigt, eller hur?

  1. Det är svårt att uppskatta tidsåtgången…

När ett företag ska dra igång byggandet av ett eget CRM-system finns det givetvis en tidsplan för projektet. Men beslutsfattarna har sällan de tekniska kunskaperna som krävs för att göra en realistisk uppskattning av hur lång tid saker och ting kommer ta. Därför förlitar de sig på anställda som har programmeringskunskap och låter dem sätta tidsramarna. Ramar som ofta är optimistiska och ibland helt godtyckliga.

Det är till exempel inte ovanligt att man missar många av de grundläggande funktionerna (punkt 1) i beräkningarna. Även tidsåtgången för korrigering av fel och buggar brukar saknas eller underskattas grovt.

  1. …och därmed rusar projektets kostnader

Effekten av ovanstående punkter blir att kostnaderna för ett eget CRM-system rusar iväg. Det som började med en svåröverblicklig arbetsprocess för de otränade ögonen blir till stora hål i företagets plånbok när projektet förlängs vecka efter vecka. Låter mindre kul? Tanken är ju att du och kollegorna ska kunna räkna hem projektet efter en viss period – inte räkna på hur mycket ni gick över budget…

Det är dock inte bara en överskriden tidsplan som kan göra att CRM-byggets kostnader blir högre. Ett vanligt misstag är till exempel att enbart räkna på implementeringskostnaderna, medan underhållskostnader som support, vidareutveckling och kompabilitet med framtida tekniker och operativsystem glöms bort.

Men det kan väl inte alltid vara dumt att bygga ett eget CRM-system?

Trots “skräckargumenten” ovan finns det givetvis tillfällen då det faktiskt är bäst för ett företag att bygga sitt eget CRM-system. Och det är när du och kollegorna på förhand vet att ni behöver grundfunktioner som verkligen skiljer sig från ett standardsystem. Men enligt vår erfarenhet gäller det bara en bråkdel av alla företag. För majoriteten är det bäst att låta en CRM-expert göra det mesta av jobbet (den gemensamma koden) och bara utveckla de där sista 10-20% “på egen hand”. Jag lovar, det kommer bli som ert alldeles egna system!

Vill du veta mer om hur en skräddarsydd CRM-lösning kan se ut för ditt företag, utan att ni behöver bygga själva? Kontakta oss på 046-270 48 00 eller info@lime.tech så löser vi det!


Är du nyfiken på vad Lime CRM kan göra för dig?
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allting möjligt!

Testa gratis nu!