Det kan kännas svårt och jobbigt att välja CRM-system. För HUR ska du egentligen kunna veta vilket som passar ditt företag bäst? Låt oss lämna tekniska beskrivningar och specifikationer – kokar vi ned det behöver du bara leta efter fem saker för att hitta det bästa CRM-systemet!

CRM-system kan se väldigt olika ut, ha olika funktioner och kosta olika mycket. Ja, ibland kan det kännas som en djungel och att du ALDRIG kommer hitta det bästa CRM-systemet. Men det behöver inte vara så komplicerat. För det bästa CRM-system är givetvis det som används. Och det systemet som används är det som är roligt att jobba i.

Nu vet ju inte jag exakt vad du tycker är roligt, men generellt sett brukar vi människor gilla fina saker som är enkla att använda, passar ihop med våra andra saker, har minimala problem och underlättar vår vardag. Så ställ dig följande frågor när du testar ett CRM-system, för att avgöra om det är “the one” för dig och ditt företag:

1. Har det en snygg layout som gör dig glad?

Det kan låta ytligt, men ett snyggt CRM-system ska inte underskattas. En ren och fin layout uppmuntrar dig nämligen att använda systemet och att hela tiden utforska nya saker. Och det får dig på gott humör! Dessutom innebär en snygg layout nästan alltid att CRM-systemet är enkelt att använda – vilket för oss vidare till nästa fråga.

2. Är CRM-systemet enkelt att använda?

“Användarvänlighet” är ett slitet uttryck, men förmodligen ett av de absolut viktigaste kriterierna när du ska välja CRM-system. Teknisk prestanda eller flashig design spelar liksom ingen roll om du inte vet hur du ska använda systemet. Saker och ting måste kännas intuitiva och snabba! Givetvis kan vissa uppgifter kräva lite fler steg eller genomläsning av instruktioner – särskilt i början eller under en testperiod – men då ska det finnas stöttning i form av support (se fråga 4), FAQ:s och annat.

3. Snackar det med dina andra system?

När du väljer ett CRM-system har du förmodligen redan ett affärssystem, en mejlklient och ett antal Word/Excel-dokument på plats. Minst. Och då vore det ju rätt skönt om det nya CRM-systemet funkade ihop med alla de där sakerna? För det blir garanterat mycket roligare att jobba i systemet om du slipper dubbelarbete och bara kan låta de olika systemen snacka med varandra på egen hand.

4. Kan du få snabb och bra support?

Ibland skiter sig saker, så enkelt är det bara. Men med snabb och bra support till ditt CRM-system ser du åtminstone till att du är uppe i sadeln det mesta av tiden. Det bästa CRM-systemet = det som används, som sagt. Så låt inte tekniskt strul stå i din väg!

Läs mer: Tre CRM-problem som kan uppstå i vardagen och hur du löser dem

5. Hjälper CRM-systemet dig i vardagen?

Anledningen till att skaffa ett CRM-system från första början är ju att det ska hjälpa dig att lösa vissa problem (och det är därför det är så viktigt att det används!). Det kan exempelvis handla om att få fler saker gjorda, förbättra kundrelationerna, skapa smidiga rapporter och utvärdera vad som görs, och att förutspå framtiden.

Så när du letar efter det bästa CRM-systemet för ditt företag, låt de potentiella leverantörerna visa exempel på hur de löst problem som andra företag i din bransch haft. Eller varför inte ge dem ett “case” med något problem ditt företag har idag och be dem visa konkret hur de skulle lösa det i sina system? Och framförallt: testa själv!

Utseende, användarvänlighet, integrationer, support och funktion – ja, det är i grund och botten dessa fem saker som avgör vilket CRM-system som är “the one” för ditt företag. Så testa, kläm, känn och fråga runt. Då kommer du i slutändan hitta det bästa CRM-systemet, jag lovar.

P.S. Är du sugen på att verkligen fördjupa dig i hur man hittar det bästa CRM-systemet? Kolla då in den (typ) kompletta guiden till att välja CRM-system, där vi snackar ERP med modul vs. CRM-system, formulering av mål och strategi, önskelistor och massa annat.