Du har förmodligen redan skapat riktigt grymma kundrelationer med din magkänsla och din sociala kompetens. Men grymma relationer kan faktiskt bli ännu grymmare om du arbetar strukturerat med kundvården – så här gör du för att lyckas!

  1. Sätt SMARTa mål för att skapa, behålla och fördjupa kundrelationer

Först och främst behöver du ställa dig frågan varför du och ditt företag överhuvudtaget vill strukturera upp er kundvård? Det är ju inget mål i sig att arbeta med customer relationship management, liksom.

Men om det är så att du och kollegorna vill bli bättre på att 1) skapa, 2) behålla, och 3) fördjupa kundrelationer så är CRM något för er. Och då behöver du sätta upp SMARTa mål inom dessa områden, för det är det som avgör hur ni ska arbeta med kundvård och vad ni behöver för system. Vilket för oss vidare till nästa punkt …

  1. Samla allt på ett ställe och se hela kunden

Hemligheten bakom den absolut grymmaste kundvården är att ha en helhetsbild av varje kund. För det är först då som du kan ge exakt rätt bemötande vid exakt rätt tillfälle, eller hur? Men det kan vara lite klurigt att “se” hela kunden om informationen ligger utspridd i olika Excel-filer, system och mejlkonversationer. Se därför till att samla allt i ett CRM-system som du och kollegorna använder!

Läs mer: Få med alla kollegor på CRM-tåget i fem steg

  1. Arbeta med informationen varje dag (japp, varje dag)

Med ett CRM-system på plats börjar det “riktiga” arbetet. Det är nu du och kollegorna bestämmer vad som ska in i systemet (samt när och hur det ska ske) för att ni ska få den där överblicken ni behöver och kunna leverera superb kundvård. Sedan är det bara att “börja göra” och uppdatera kundinformation och -uppgifter efter hand i vardagen.

Låter det jobbigt? Kanske, men den “extra” tiden du och kollegorna lägger i systemet kommer ni garanterat få igen senare! Om alla använder systemet och håller det uppdaterat kommer ni slippa lägga en massa tid på att leta efter kontaktuppgifter och annan kundinformation senare. Dessutom blir det lättare att se vilka insatser som varje kund behöver och ni kan arbeta mer proaktivt med kundvården.

Psst! Ladda ner vår poster om du vill ha tips på hur du lyfter användandet i ditt CRM-system!

  1. Följ upp och mät magnetfältets kraft

När du och kollegorna fått in rutinerna och börjat bli bekväma i systemet och med det nya, strukturerade arbetssättet är det läge att ta tempen på kundvården. Ni har kanske inte nått målen ännu, men är ni på väg i rätt riktning och har kommit en rimlig bit på vägen? Följ upp och utvärdera de resultat ni ser vad gäller att skapa, behålla och fördjupa kundrelationer.

Om ditt företag vill stärka ert magnetfält ännu mer (för visst är det väl en riktig kundmagnet ni vill bli i slutändan?) kan ni alltid göra förändringar. Behövs det mer information i systemet? Kan ni öka användningen ytterligare? Eller finns det viktiga funktioner som ni missat? Revidera och förfina ert kundvårdsarbete för att hela tiden nå nya resultat!

Läs mer: Lämna gamla CRM-hjulspår och förbättra din kundvård

Och det är så en strukturerad kundvård ser ut: du sätter mål, arbetar metodiskt och följer upp. Inte så komplicerat ändå, eller hur?