Olika CRM-system kan vara som natt och dag. På samma sätt kan själva projektet runtomkring skilja sig åt, beroende på leverantör. Vi listar några skillnader och vad som är viktigt att tänka på innan start.

Vi på Lime hjälper företag och organisationer under hela deras CRM-resa. Ja, vi gör helt enkelt allt själva – från utveckling till implementation och support – och ger stöttning från start till mål. Men det finns andra sätt att driva CRM-projekt. Här är tre viktiga skillnader och frågor att fundera över innan du drar igång.

1. Finns det hjälp och stöttning? I vilken form?

En sak som skiljer olika CRM-projekt åt är mängden erfarenhet och kompetens som din verksamhet får ta del av under processen. Har leverantören tidigare erfarenhet av liknande projekt inom din bransch, som ger dig fördelar? Hur utbildas medarbetarna i systemet?

Att implementera CRM handlar om så mycket mer än att installera ett systemstöd, så se till att din verksamhet får hjälp och stöttning. Inte bara rent tekniskt, utan även vad gäller best practices för implementationen och utbildning av medarbetarna. Då ökar sannolikheten för att ett riktigt lyckat projekt! Det är åtminstone vår erfarenhet från över 25 år i CRM-branschen.


Lyckas med ditt CRM-projekt 

Vad krävs för ett framgångsrikt CRM-projekt? Vi har samlat 11 viktiga lärdomar i en poster.


2. Är det en eller flera leverantörer?

Det finns CRM-leverantörer som utvecklar själva systemet, för att sedan låta olika partners eller återförsäljare genomföra och ta betalt för implementationen. Ibland kan ytterligare en leverantör läggas till i kedjan, om det är så att supporten har lagts ut till ett externt bolag.

Motsatsen till denna typ av CRM-projekt är när CRM-leverantören sköter allt från system till support och tar ett helhetsansvar. Med ett sådant upplägg blir det inga överlämningar mellan bolag och inga frågetecken kring vem som har ansvaret. Låter ganska skönt, eller hur? Det tycker vi och det är därför vi valt att jobba som vi gör.

Läs mer: Det här skiljer Lime från konkurrenterna

3. Kommer projektet följas upp?

En tredje sak som skiljer olika CRM-projekt och leverantörer åt är vad som händer efter slutdatumet. Följs projektet upp? Finns det möjligheter till vidareutveckling av systemet?

Vissa leverantörer ser CRM-projektet som ett tillfälligt samarbete och säger hej då efter slutdatumet. Andra fortsätter hålla kontakten, följer upp och erbjuder vidareutveckling i takt med att kundens behov förändras. Vi föredrar det senare och vill vara en långsiktig partner som kör ända in i kaklet.

Det här är några övergripande skillnader mellan olika leverantörer och sätten att implementera CRM-system. Går vi in på detaljer, finns det ännu fler nyanser.

Så hur vill du att just ditt CRM-projekt ska se ut?

Det finns inga kommentarer ännu, kanske kan du skriva den första?