Information, information, information – ibland blir man galen på alla olika system. “Hade det inte bara gått att samla allt på ett ställe, i ett enda system?” kanske du undrar och börjar söka efter en lösning. Stopp! säger jag – och råder dig att koppla ihop olika system istället.

Du och ditt företag har troligen, som många andra, en hel del att ha koll på. Det är kontaktinformation till kunder, löner till anställda, offerter till olika prospekts, redovisningsunderlag, inköp och så vidare. På grund av mängden information har du och kollegorna sannolikt också någon gång tänkt tanken att det hade varit väldigt smidigt med ett system som samlar allt och som kan användas av alla. Och visst låter det bra i teorin, men i praktiken är det en utopisk dröm som inte fungerar. Så varför går drömmen i kras och hur ska man tänka istället? Jag har några tankar och råd som kan hjälpa dig på vägen.

Mellanmjölk på allt – men inte riktigt bra på något

En regel som gäller för många saker här i världen är att det är bättre att gå till en specialist än till en generalist. Jag menar, du går väl hellre till en restaurang som bara serverar thailändsk mat än till ett ställe med skylten “asiatisk mat, à la carte och pizza” utanför?

Precis samma sak gäller för IT- och systemlösningar. För hur bra kan ett heltäckande affärssystem vara, när det klämmer in allt i ett paket? Ett företag som säger att det är bra på allt är inte riktigt bra på något, brukar jag tänka. I så fall skulle personerna som arbetar där ha varit superhjältar som kan och vet allt. Men både du och jag vet att superhjältar inte finns på riktigt. Och därför går drömmen i kras när det som skulle vara det ultimata, heltäckande systemet inte levererar som förväntat.

Koppla ihop experterna och bygg en superhjärna

Så hur ska du och kollegorna hantera all information som finns utspridd i företaget? Leta efter det bästa systemet i varje nisch som ni behöver. Välj inte ett affärssystem som säger sig innehålla allt, utan leta efter ett riktigt grymt CRM-system, ett lika fantastiskt SCM-system och ett lika fenomenalt MES-system och koppla ihop dem. Eller vad det nu är som just ditt företag behöver.

Genom att på detta sätt välja det främsta systemet inom respektive kategori, kallat “best of breed”-system, kan du skapa en superhjärna för företaget. Allt må inte vara i ett system, men med integrationer blir arbetet ändå smidigt. Och framförallt så blir varje aspekt av ditt och kollegornas arbete riktigt, riktigt bra. Kundvården, arbetet med försörjningskedjan eller bevakningen av produktionsprocesserna – alla områden kommer få de bästa förutsättningarna när det är experter bakom varje system.

Vad behöver ditt företag integrera?

Alla företag har olika behov och därmed skiljer sig det åt vilka delar en “superhjärna” består av. Just därför har vi på Lime gjort alla våra system, Lime Go och Lime CRM, anpassningsbara. De kan kopplas ihop med det mesta: från ekonomisystem och fastighetssystem till produktregister och mejlprogram.

För vi på Lime säger inte att vi är experter på allt. Vi är CRM-experter, inget annat. Med oss får du därför “bara” ett system för fantastisk kundvård. Men du får i gengäld möjligheten att integrera våra system med experter på andra områden. Inte så dumt ändå, eller hur? Och definitivt mycket bättre än en illusion som ett allsmäktig system “to rule them all”.


Vill du ha fler tips kring att välja rätt CRM-system?
Missa inte vår miniserie i tre delar!

Del 1: Undvik oSMARTa mål – steg 1 mot att välja rätt CRM-system

Del 2: Pricka in vad du vill ha – steg 2 mot att välja rätt CRM-system

Del 3: Låt känslan styra – steg 3 mot att välja rätt CRM-system


Är du nyfiken på vad Lime CRM kan göra för dig?
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allting möjligt!

Testa gratis nu!