Vad har säljarbete och kantareller gemensamt? I arkivet hittade jag ett gammalt inlägg från en av våra säljare som förklarar ”kantarellmetoden” och hur den hjälper dig att sälja mer. Perfekt läsning när träden skiftar i gult, rött och orange! Givetvis funkar tankesättet även på t.ex. projektledning, utveckling, kundservice, marknadsföring och andra områden med lite fantasi:

”Kantareller hjälper dig att sälja mer.” Ja, du läste rätt! På en föreläsning med Charlie Söderberg, ekonom och rikedomscoach, fick jag en ögonöppnare som jag önskar jag fått tidigare. Han beskrev ett fenomen som han kallar för ”Kantarellen”.

Hittar du ”guldet” eller springer du förbi?

Har du plockat kantareller i skogen någon gång? Om du har det, så vet du vilken process som gäller: redan när du kliver ur bilen och tar på dig gummistövlarna så ställer du in hjärnan på små gula saker i marken som kan tänkas vara kantareller. Det är ett enormt fokus som gäller och efter ett tag kan du spana in en kantarell på 100 meters avstånd.

Varför är det så? Du hade troligtvis inte sett dessa kantareller om du inte direkt letade efter dem. Du ställer in din hjärna på en sak och då registrerar du allt som har med det att göra. Det är därför du förmodligen springer förbi massvis av kantareller under morgonpromenaden, utan att ens veta om det. För då har du fokus på ditt tempo och omgivningarna.

Bli en svampplockare när du säljer

Samma princip kan omsättas till livet som säljare. Utan att veta vad du strävar efter så kommer du ju aldrig att kunna hitta det. Om du inte vet var du är på väg så spelar ju inte heller någon roll vilken väg i skogen du tar. Tänk dig att kantareller är en symbol för köpsignaler, om du inte letar efter dem så kan dina kunder eller prospekt ge dig hur många hintar som helst utan att du inser att du håller på att kliva in i en het affärsmöjlighet.

Eftersom jag ansvarar för min egen prospektering så kan kantareller för mig vara fina bolag som jag aldrig varit i kontakt med. Så när jag ställer in mina ”kantarellögon” längs E4:an på väg till ett möte så ser jag plötsligt alla företagsloggor dyka upp som vallmo längs vägkanten.

En annan grupp av kantareller som jag måste hålla mina ögon på är mina kunders behov. Om jag inte letar efter mina kunders behov så kommer jag aldrig kunna erbjuda dem ett CRM-system som ger dem det mervärde som de letar efter.

”Kantarellmetoden” – så gör du

Kantarellmetoden handlar om en viktig komponent – fokus. Ingen har väl gjort en viktig investering via en säljare som saknar just det, fokus? Så hur gör du då för att applicera detta på din säljvardag?

1. Trä på dig kantarellglasögonen
2. Fundera över var du är idag och var du är på väg
3. Sätt upp riktlinjer för vad du letar efter, och börja leta!

Det är inte svårare än så.

/Anonym sälj- och CRM-expert, skrivet 2016