Byggherrar, återförsäljare, kunder och underentreprenörer – i byggbranschen finns det en hel del att hålla koll på. Med andra ord är det inte så konstigt att det blir kaos i verktygslådan. Lyckligtvis går det att fixa till med ett CRM-system. Men hur? Det ska jag förklara!

Byggbranschen är speciell på flera sätt. Det har vi på Lundalogik märkt under vår 25-åriga historia. Vi vet till exempel att många byggföretag skickar flera offerter till samma projekt, har en stor mängd viktiga personer och företag att hålla kolla på, samt tycker att det är svårt att bedöma hur försäljningen ser ut den närmsta tiden.

Men vi har positiva nyheter: genom att sänka antalet informationsöar och bilda en kontinent kan du och kollegorna lösa många av problemen! Med allt i ett och samma system slipper du lägga tid och energi på informationsletande och får full koll på såväl kontakter som affärer. Och det hela sker i tre steg:

  1. Ordning och reda med all information på ett ställe

Ett CRM-system hjälper först och främst till med att skapa ordning och reda bland all information som du och kollegorna arbetar med. I systemet kan ni till exempel lägga in dokument, konversationer och påminnelser, samt kategorisera företag och personer m.m. Strukturerat och enkelt att hitta! Ingen mer onödig tid på att jaga telefonnummer till underentreprenörer och byggherrar.

  1. Enklare och smartare byggarbete med struktur

Med överblick och full koll på de olika byggparterna som ni har kontakt med blir det lättare att vårda relationerna och sköta affärerna. Du och kollegorna kan se hur arbetet har utvecklat sig, vad som är aktuellt just nu och vad som kommer framöver – allt tack vare smarta och enkla listor, statistikverktyg och rapporter. Arbetet blir helt enkelt mer effektivt och ni kan såväl utvärdera som förutspå er försäljning.

  1. Bli en kundmagnet med kontinuerligt arbete

Med tiden så kommer även ditt företags kunder och kontakter att märka de positiva effekterna av ett CRM-system. För med allt i samma system och med ett effektivt arbetssätt kan du och kollegorna överträffa kundernas förväntningar – gång på gång. Och då kommer era kunder inte bara stanna hos er, utan också sprida goda ord om er och dra in nya kunder till företaget. Vips, så har ni blivit en kundmagnet!

Anpassat för byggbranschen – några exempel

De tre stegen ovan är själva grundtanken med CRM och gäller egentligen alla typer av företag. Men med vår branschlösning för bygg får du ett CRM-system som är specialanpassat efter dina behov. Du får till exempel:

  • Projekt från “Sverige Bygger” och “Byggfakta”.
    Lime CRM läser in aktuella projekt från “Sverige Bygger” och “Byggfakta”. På så sätt kan du enkelt se vad som händer i branschen och vara med i kampen om affärerna från start.
  • Kopplingar till ERP-systemet.
    Givetvis kopplar vi ihop CRM-system med ekonomisystemet – ingen gillar väl dubbelarbete?
  • Outlook och Excel integrerat.
    I Lime CRM kan du lätt som en plätt spara viktiga mejl. Och du kan så klart även exportera valfri information till ett Excelark om du skulle vilja det.

Så – vill du slippa kaoset i verktygslådan? Bli en kundmagnet? Och få överblick över aktuella byggprojekt? Du kan testa Lime CRM för byggbranschen gratis redan idag eller boka en personlig demo. Jag lovar, du kommer inte ångra dig!