Med mer än fem års erfarenhet inom CRM så har jag väldigt svårt att släppa mitt kundvårdstänk på vardagarna. Det är en yrkesskada helt enkelt. Jag hamnar dagligen i situationer där jag som kund upplever både bra och dåligt bemötande, och varje gång slås jag av att det här med god kundvård inte behöver vara så svårt.

Ett leende räcker långt

ICA Maxi Västra hamnen i Malmö har förstått vad det hela går ut på. Jag går alltid därifrån med ett leende. Expediten säger tack när hon tar emot mina pengar och hon önskar mig en trevlig dag när jag går, varje gång! Så enkelt, men så effektfullt.

Du är vår viktigaste kund

En nyckel till god kundvård är att alltid få din kund att känna sig speciell och utvald. Som att just hon/han är din allra bästa kund. Det är precis så kassörskan på Ica Maxi får mig att känna. Och det är ingen slump att det händer varje gång. De som driver butiken har förstått god kundvård, och har dessutom lyckats kommunicera detta till samtliga anställda. För det spelar ingen roll om jag frågar var citronerna ligger, köper något i delikatessen eller betalar i kassan. Oavsett vad så möts jag alltid av ett leende.

Grattis på födelsedagen!

Inför min födelsedag fick jag hem ett presentkort på en födelsedagstårta och en tårtspade från Ica Maxi, med en personlig hälsning. Trots att jag omges av CRM och tänker kundvård hela tiden blev jag riktigt imponerad. De hade koll på lilla mig, en av alla deras tusen kunder. En sak är säker, jag handlar ingen annanstans om jag inte verkligen behöver.

Att möta kundens förväntan…

När jag istället kommer in på ett litet charmigt ställe på Österlen, positiv och redo att betala ett överpris för en Loka, blir jag nekad av kassörskan. De tar inte kort under 100 (!) kr. Välkommen in på 2000-talet… En charmig butik kan ta dig långt, men är du inte tillmötesgående och uppfyller kundens förväntningar blir relationen sällan långvarig.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

Så vad är då slutsatsen? Jag tycker att det gamla talesättet; ”behandla andra som du själv vill bli behandlad” passar utmärkt in här. Kundvård behöver inte vara svårt eller överdådigt, snarare tvärtom. Visa att du bryr dig, då kommer dina kunder att bry sig om dig.


Vill du bli bättre på kundvård?
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allting möjligt!

Testa gratis nu!