Tid är bland det mest värdefulla vi har. Dels i privatlivet, men också på jobbet. Det är därför inte konstigt om du blir frustrerad när vardagen ibland går i snigeltakt. Men vad kan du göra åt saken? En lösning kan vara att skaffa ett CRM-system – så här hjälper det dig att öka takten.

1. Ordning och reda gör att du kan agera direkt

Visste du att 47 % av svenskarna lägger 30 min eller mer varje dag på att leta information? Åtminstone enligt en undersökning som genomfördes av YouGov på uppdrag av Canon år 2012. Och eftersom informationsmängden på företag knappast har minskat sedan dess är siffrorna säkert ännu högre idag … Galet. 

Med andra ord gör du klokt i att ha ordning och reda på din information. Och det kan ett CRM-system hjälpa dig med: där lägger du in kontakter, att göra-uppgifter, affärer och marknadsaktiviteter. Bland annat. På så sätt slipper du leta igenom halva kontoret i jakt på den där kundinformationen du behöver för att gå vidare med ett ärende – allt finns i systemet.


Sluta leta efter information

Upptäck Lime CRM


2. Du slipper vänta på andra när allt är på samma ställe

Med ett CRM-system samlar du alltså all din information på ett ställe. Men det är inte bara du som har tillgång till den: tanken är att alla på företaget ska jobba i systemet, om än i varierande grad och med olika fokus. Då kan du själv gå in och se olika uppgifter, istället för att behöva fråga kollegorna och be dem ge sakerna till dig. CRM-systemet gör att ni blir mindre beroende av varandra – och därmed kan sätta er egen arbetstakt. Inget mer väntande på långsamma svar från kollegorna.

3. Med en komplett kundbild blir det lättare att komma till avslut

Oavsett om det gäller att stänga en affär, lösa ett supportärende eller hantera ett klagomål så hjälper CRM-systemet dig att snabba upp processen. Och det beror helt enkelt på att du vet vad som sagts, gjorts och lovats från dag 1 tills nu. För visst blir det lite lättare att hitta rätt lösning om du har hela kundbilden, jämfört med några få pusselbitar?

Låt oss t.ex. säga att en kund kontaktar dig för att veta mer om några tilläggstjänster. Utan ett CRM-system kan du missa att just det företaget klagat en hel del på era priser och ovetandes därför föreslå några av era bästa och dyraste alternativ. Kunden blir irriterad (ni har ju pratat innan!) och du spiller onödig tid, innan ni hittar de tjänster som passar kundens önskemål och kriterier. Men med ett CRM-system vet du direkt vad du ska föreslå och kan snabbare komma till avslut. Något både du och kunden tjänar på.

Ett CRM-system hjälper dig alltså att jobba snabbare genom att organisera, samla och göra informationen som du behöver mer lättillgänglig. Men det är inte allt – det gör dig också till en kundmagnet. 


Är du nyfiken på vad Lime CRM kan göra för dig?

Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allt möjligt.

Testa gratis nu