Lediga fastigheter, hyresgäster, annonser och trasiga kylar – ja, det är mycket att ha koll på i ett fastighetsbolag. Kanske känner du att det börjar bli ohållbart att hålla allt i huvudet? Eller att ha allt i olika system, som dina medarbetare måste växla mellan? Låt då ett CRM-system flytta in och underlätta din vardag!

Fastighetsbranschen är lite speciell, om jag får säga det själv. Det är många pusselbitar som ska funka tillsammans och såväl stora som små bolag kan ha svårt att hålla koll på allt: Är ditt bolag litet kanske mycket av informationen sitter i huvudet och en del saker görs manuellt (à la hyresgästenkäter i brevlådorna), vilket gör att information och uppgifter riskerar att falla mellan stolarna. Är ditt bolag å andra sidan relativt stort har ni nog några system på plats, men får då istället brottas med utmaningen att hantera flera olika system och ineffektiva arbetsprocesser. Pust och stön!

Fyra saker ett CRM-system kan hjälpa dig med

Hur kan då ett CRM-system underlätta vardagen i just ditt fastighetsbolag? På massvis av sätt så klart, men här kommer fyra funktioner som företag i branschen brukar uppskatta lite extra i Lime CRM:

1. Koppla ihop olika system och spara tid

Finns det något jobbigare än att växla mellan olika system? Att först behöva kolla affärssystemet, sedan fastighetssystemet och sedan e-postmarknadsföringssystemet för att få en helhetsbild? Med Lime CRM kan ditt företag koppla ihop systemen och spara massa tid. Vi har till exempel gjort integrationer till Fastnet, Xpand, Fast2 och Vitec – för att nämna några.

2. Publicera lediga objekt med några klick

Först Objektvision. Sedan Blocket. Och slutligen den egna hemsidan. Går du eller dina medarbetare in på varje sajt i turordning när det är läge att publicera lediga lokaler? Lime CRM samlar allt på ett ställe och effektiviserar annonseringen i olika kanaler. Snabbt ska det gå!

3. Enkla enkätundersökningar

Skickar du ut pappersenkäter? Eller skickar du dem digitalt via en separat e-posttjänst (där du hela tiden måste synka listorna med hyresgästernas uppgifter i andra system, gaah!)? Oavsett kan enkäterna kännas som ett större projekt än vad de borde vara. Men med enkätverktyget i Lime CRM blir det lekande lätt att fråga vad dina kunder tycker om dig.

4. Smidig delning av information externt

Fastighetsbranschen har många aktörer och kanske är det så att ditt företag då och då behöver dela viss information externt, exempelvis till kunder eller partners. Vid sådana tillfällen är webblösningen Lime Extranet en smidig lösning. Hej då till “kopiera och klistra in”-helvetet!

“Okej, men hur går jag tillväga…?”

Börjar du känna att, jo, ett CRM-system är nog ingen dum idé ändå för ditt fastighetsbolag? Gött! I så fall tycker jag att du ska ladda ner vår poster “Lyckas med ditt CRM-projekt” för några praktiska tips. Och givetvis läsa mer om Lime CRM för fastighetsbranschen. Sedan är det, som vi på Lundalogik brukar säga, KBK (kör bara kör) som gäller!

 

Vill du veta ännu mer om CRM-system? Varsågod, här kommer lite fler lästips:

Jakten på systemet som har allt och dess villovägar

CRM vs. ERP med modul: Vad är egentligen skillnaden?

Undvik oSMARTa mål – steg 1 mot att välja rätt CRM-system

Få med alla kollegor på CRM-tåget i fem steg

Effektivisera mera! Därför ska du låta CRM-systemet bli spindeln i nätet