Att använda ett CRM-system är lite som att kolla i en backspegel: du ser allt du gjort, sagt och levererat till kunderna. Men förutom att ge dig full koll på vad som har hänt så hjälper systemet dig också att förutspå framtiden. Och vem vill inte ha en alldeles egen (korrekt) spåkula?

Tänk hur lätt livet hade varit om du visste exakt vad som skulle hända i ditt företag: vilka affärer ni kommer landa, vad er senaste satsning kommer ge för resultat och när ni kommer uppnå era mål. Du hade kunnat förbereda dig till 100 % och sätta in rätt insatser, vid rätt tidpunkt.

Drömmen, eller hur? Tyvärr är framtiden istället ett mystiskt hokuspokus för många företag. Men med ett CRM-system går det att få en hel del klarhet i spåkulan:

Använd rapporterna och skapa en mästerplan

Med ett CRM-system får du koll på alltifrån vilka supportärenden ditt företag haft, till antalet stängda affärer och vilka säljaktiviteter som gjorts. Och med massvis av data vid dina fötter kan du automagiskt sätta ihop olika rapporter.

Du kan t.ex. få fram såväl antal kundbesök som antal säljsamtal för individuella säljare under en viss tidsperiod. Eller varför inte göra en sammanställning av alla affärer och se vunna kontra förlorade det senaste halvåret?


Tappar du kunder och omsättning?

Undersökningar visar att du får tillbaka ca åtta gånger investeringen när du implementerar ett CRM-system. Men det är inte alla leverantörer som har 100% fokus på CRM. Det har vi på Lime – och vi hjälper dig hela vägen från start till mål.

Boka personlig demo


Nu undrar du kanske hur rapporter ska hjälpa dig att förutspå framtiden – de visar ju saker som redan har passerat. Och jo, det är sant. Men anledningen till att du tar fram rapporter är ju för att du vill kunna se resultat och dra slutsatser. Dessa saker gör att spåkulan klarnar på två sätt:

1. Resultaten visar på ett ungefär vad du kan förvänta dig framöver om du fortsätter som hittills.

2. Slutsatserna visar vilka insatser som var framgångsrika och vilka som var mindre bra, vilket därmed hjälper dig att planera kommande insatser och förutspå framtida resultat.

Rapporterna hjälper dig helt enkelt att sätta realistiska mål (vilket alltid är bra, särskilt när du väljer CRM-system) och att lägga upp en mästerplan.

Följ företagets säljpipe och se vad som sker härnäst

Förutom att CRM-systemet ger dig värdefulla rapporter så hjälper det dig och kollegorna att följa er mästerplan. Ni kan t.ex. hålla koll på företagets säljpipe (som nu blivit ännu tydligare med en ny widget). Med en strukturerad och definierad säljprocess kan ni se exakt i vilket stadie olika prospekt befinner sig – och därmed också om affärerna kommer stängas “enligt plan”.

Relaterat: Hur du skaffar dig en vinnande säljpipe: 3 tips och trix

Med ett CRM-system kan du även påminna ditt framtida jag om viktiga saker med hjälp av notiser och se vad kollegorna har planerat för den kommande perioden tack vare “att göra”-listor. Den närmaste framtiden blir glasklar i spåkulan! Och det gör det t.ex. enkelt att hoppa in om någon på företaget skulle bli sjuk eller sluta.

Så glöm flummigt hokuspokus och gissningslekar – ta kontroll över framtiden med ett CRM-system! För det är mycket mer än en backspegel; det är också ett par vindrutetorkare som ger dig full koll framåt.


Vill du ha tips kring att välja rätt CRM-system?
Missa inte vår miniserie i tre delar.

Del 1: Undvik oSMARTa mål – steg 1 mot att välja rätt CRM-system
Del 2: Pricka in vad du vill ha – steg 2 mot att välja rätt CRM-system
Del 3: Låt känslan styra – steg 3 mot att välja rätt CRM-system