Det finns mängder av ursäkter till att INTE skaffa ett CRM-system. Tro mig, vi på Lundalogik har hört alla möjliga invändningar. Och några är helt rättvisa. Men det finns också en hel del som inte riktigt håller. Här är fem av dem!

De dåliga ursäkterna till att inte skaffa ett CRM-system grundar sig ofta i att man är nöjd med hur man redan har det. “Det här funkar” tänker man och ser inte riktigt behovet. Men bra kan alltid bli bättre, eller hur? Bara för att det nuvarande arbetet fungerar betyder det inte att det är den bästa lösningen.

Outlook, kalender och Excel räcker väl – eller?

Idag är det till exempel inte ovanligt att företag använder sitt mejlprogram för att kommunicera med prospekt, kalendern för att komma ihåg saker och Excel för att lista alla kontakter. En lista för prospekts, en för de som ska ringas, en för de som inte är intresserade och en för de som ska ha julkort. Och så vidare. Därför får vi ofta höra följande fraser:

  1. “Men vi har ju Outlook”
  2. “Men vi har ju kalendern”
  3. “Men vi har ju Excel”

Visst funkar det att bara använda Outlook, kalender och Excel. Men: det tar tid och saker riskerar att falla mellan stolarna. För vad var det du lovade att göra till nästa säljmöte? Och var har du nu det där viktiga telefonnumret till personen du ska träffa nästa vecka? Med informationen samlad på en kontinent, istället för utspridd på olika öar, slipper du oroa dig och kan arbeta mer effektivt.

“Men det är ju jobbigt att lägga in informationen…” (4)

En annan dålig ursäkt för att inte skaffa CRM-system är att “det är sååååå jobbigt att lägga in informationen”. Och jo visst, det tar lite tid att lägga in allt. Men jag tycker nog ändå att det är mest effektivt att samla, uppdatera och leta information på ett enda ställe, istället för tio olika. Med andra ord: den tid du behöver lägga i CRM-systemet, den har du igen tusenfalt senare!

“Mitt företag är för litet för ett CRM-system” (5)

Slutligen, så verkar det finnas en föreställning om att små företag inte behöver något CRM-system. Men så är det verkligen inte och att säga “mitt företag är för litet” håller helt enkelt inte som ursäkt. För så fort ditt företag består av mer än en person riskerar information att “bli låst” i ett dokument på någon annans dator eller i en mejlkorg. Och även om du är själv så kan CRM-systemet vara till stor hjälp: det avlastar dig och ditt huvud från allt du behöver stå i.

Läs mer: Är mitt företag för litet för CRM?

Så om vi ser igenom de dåliga ursäkterna, visst verkar ett CRM-system inte var så dumt ändå? Du kan lära dig mer om grunderna och tanken bakom i ett tidigare inlägg, eller ladda ned vårt smidiga white paper “Lyckas med CRM” om du vill komma igång

P.S. Tänker du kanske att en CRM-modul till ERP-systemet kan räcka? I så fall tycker jag du ska läsa mer om skillnaderna mellan modul och CRM-system innan du bestämmer dig!