Email-marketing är en kommunikationskanal som vuxit sig stark de senaste åren. Dessutom är det kostnadseffektivt, oavsett om du vill ta kontakt med potentiella eller befintliga kunder. Har du inte riktigt kommit igång med email-marketing och funderar du på varför det är ett bra komplement till sociala medier? Lugn, här kommer fyra anledningar till varför email-marketing är värt en chans:

1. Email har högre klickfrekvens

Med ca 2 miljarder aktiva användare på Facebook, är det lätt att ta för givet att sociala medier är det bästa sättet att nå ut till din önskade målgrupp. Visst det är en fantastisk kommunikationskanal, men det är inte den enda.

Faktum är att klickfrekvensen för email är i genomsnitt 3.57%, medan den för Facebook-uppdateringar är mellan 0,5-1,6 %. Det är alltså 3-6 ggr så stor chans att mottagaren klickar sig vidare från ditt mail, än från en post på Facebook.

Nyfiken på att veta mer? Ladda hem vår poster om hur du lyckas med email-marketing!

2. Få kontroll över din kommunikation

Är du osäker på om dina mottagare nås av din information? I genomsnitt levereras 90% av mailen till dina mottagare medan dina inlägg på sociala medier bara visas av ca. 6% av dina följare. Varför? Jo, eftersom det görs för många uppdateringar på sociala medier tvingas bland annat Facebook att anpassa våra nyhetsflöden. Den stora skillnaden med email är att mottagaren själv kan bestämma vilka utskick hon vill läsa, inte någon algoritm.

3. Mät så får du se!

En av de stora fördelarna med att jobba med email-marketing är att allting går att mäta. Vilka öppnar, klickar sig vidare och visar intresse för dina utskick? Har utskicket kommit fram eller fastnat på vägen? Du får enkelt koll på vad som funkar och vad som inte funkar genom att följa upp. Och jag lovar, dina kollegor kommer älska dig när du kan skicka heta leads till dem, eller en sammanställning av alla intresserade kunder från ett webbinarium.

Redan övertygad? Du har väl inte missat vår Newsletter add-on i Lime?

4. Stärk ditt varumärke

Sociala medier är bra för att stärka varumärken. Men många glömmer att kombinera det med email-marketing. Mottagare som har signat upp på ett nyhetsbrev har aktivt visat intresse och vill veta mer. Se till att ta till vara på detta och stärk samtidigt varumärket genom relevant information på sociala medier, för att alltid vara top-of-mind. Visste du att det till exempel går att importera email-listor på sociala medier och marknadsföra dina inlägg mot dem?

Med andra ord, email-marketing är ett bra komplement till det arbetet du redan gör på sociala medier. Dessutom är det en kommunikationskanal med hög leveransbarhet och möjlighet att enkelt kan följa upp resultaten på dina kampanjer. Kan det bli bättre?