Graden av flexibilitet och anpassning är en viktig faktor när ditt företag väljer CRM-system. Räcker ett standardiserat system eller behöver ni ett som är anpassat efter er verksamhet? Ett egenbyggt? Låt oss titta närmare på skillnaderna.

Om det är något vi kan konstatera efter mer än 25 år i CRM-branschen är det att devisen ”CRM som CRM” inte håller. Utbudet är nämligen stort och CRM-system skiljer sig åt på för många sätt – funktionsmässigt och upplevelsemässigt – för att vara utbytbara.

Att säga ”CRM som CRM” blir som att likställa och ersätta familjens hund med en helt annan hundras. Eller att ge någon en Fanta när personen ber om Coca-Cola (läsk som läsk, eller?). Det vill säga: helt galet.

CRM-system är som kläder

För att tydliggöra skillnaderna mellan olika system kan vi jämföra CRM med kläder. Kläder kan finnas i ”one size”, olika storlekar eller vara egensydda. På ett liknande sätt funkar CRM-system:

  • ”One size” = standardiserat CRM. Den här typen av CRM-system har samma funktioner och utseende oavsett vem som använder det. Ibland finns det möjlighet att göra mindre anpassningar och/eller kopplingar.
  • Storlek XS-XL = CRM-system som passar din bransch. Precis som kläder kan ha storlekar för olika typer av kroppar, så kan CRM-system ha branschlösningar för olika typer av företag.
  • Egensydda = specialutvecklad CRM-lösning för ditt företag. Inom den här kategorin är inget CRM-system exakt likadant som något annat, utan byggs utifrån varje företags specifika behov. Precis som när du syr egna kläder hemma, efter dina personliga mått.

Upptäck Lime CRM  Lime CRM logo

Läs mer om våra olika branschlösningar på lime-crm.se eller boka en demo direkt.


”One size” fungerar för en del

Standardiserade CRM-system kan, precis som ”one size”-kläder, fungera för en del. Systemen är oftast billiga och har de grundläggande funktionerna. Vårt enklaste CRM-system Lime Go innehåller t.ex. historik, kontaktuppgifter och att göra-uppgifter i form av påminnelser, tillsammans med olika säljfunktioner.

Har du ett litet bolag och enkla behov är ”one size” fullt tillräckligt. Men om ditt företag har mer än 10-20 anställda eller en verksamhet med specifika behov, behövs en branschlösning.

Branschspecifikt – CRM med din passform

I ett större bolag, eller i en verksamhet med mer komplexa behov, behöver CRM-systemet samordna flera processer för att det ska ge riktigt bra resultat. Här räcker inte ”one size”, utan det behövs ett system som kan anpassas till fler och mer nischade behov.

CRM-systemet måste helt enkelt anpassas efter den som använder det, vilket kan göras med olika branschlösningar. En branschlösning möter de vanligaste behoven i en specifik bransch och är anpassad efter en viss typ av verksamhet – precis som en viss klädstorlek följer längden och bredden på en kropp.

Till exempel innehåller vår bygglösning för Lime CRM kopplingar till Sverige Bygger och Byggfakta, har rollhantering och en speciell lösning för att se offerter som är riktade mot samma projekt. På motsvarande sätt har våra andra CRM-lösningar – för sälj, helpdesk & support, wholesale, konsult, energi & VA, fastighet, medlem & utbildning, samt maskin & instrument – funktioner som tillgodoser specifika behov och utmaningar i respektive bransch.

Specialutvecklade CRM-lösningar då?

Den tredje, och sista, varianten av CRM-system är de ”egensydda” – det vill säga de som byggs från grunden och anpassas helt efter ett företags unika behov. Utvecklingen och implementeringen skiljer sig mycket från en branschlösning. Ett specialutvecklat CRM-system blir nämligen i 99 % av fallen som att uppfinna hjulet igen – dyrt och ineffektivt arbete med samma resultat som andra redan kommit fram till.

Se var du får mest för pengarna

Det finns alltså stora skillnader mellan ”one size”, branschspecifika och egenutvecklade CRM. De standardiserade är billigast, men möter främst de grundläggande behoven och är inte lika anpassningsbara som en branschlösning eller ett egenutvecklat system.

I valet mellan en branschlösning och ett egenutvecklat CRM-system det förstnämnda alternativt nästa alltid mest förmånligt. Att inte ”börja från början” sparar nämligen tid (=pengar) under såväl utveckling som implementering. Dessutom minskar risken när andra verksamheter, med liknande behov, redan har köpt systemet. Din verksamhet tar även del av ”best practices” för branschen och systemet framtidssäkras på ett annat sätt, jämfört med om det är byggt från grunden.

Jag tycker därför att det borde vara lika naturligt att välja ett branschspecifikt CRM-system som det är för en snickare att köpa ett par snickarbyxor. Eller för en säljare att köpa en kavaj. För ett par vanliga byxor eller en vardaglig luvtröja skulle inte fylla samma funktion. Och att sy snickarbyxorna eller kavajen själv skulle ju vara fruktansvärt onödigt.

Eller vad tycker du?