“Absolut, det fixar jag!” Att vara trevlig och lösa kundens problem när han eller hon hör av sig är förmodligen en självklarhet för ditt företag. Men den allra bästa kundvården är den som sker innan kunden tar initiativ. Och det är inte ens krångligt – så här skapar du stora resultat av små medel!

Sätt kundens behov först, det vinner du på

Proaktiv kundvård innebär kort och gott att du som leverantör hör av dig till en kund och skapar ett värde för honom eller henne. Så, om du har ett superduperbra erbjudande till en kund och ringer upp personen, är det proaktiv kundvård? undrar du kanske. För att skilja proaktiv kundvård från försäljning kan man säga att det förra handlar om ett gratis värde, det senare om ett värde som kan köpas.

Ett exempel på proaktiv kundvård kan vara att mejla en kund om en nytillkommen funktion i en mjukvara som han eller hon redan köpt. Eller att ringa en kund och påminna om att vissa delar av maskinen som personen köpte för ett år sedan behöver bytas snart. Det viktiga är att få kunden att uppleva mer värde av det han eller hon redan har. Då kommer personen tycka att du är en schysst person (vilket du givetvis tjänar på nästa gång du har ett bra erbjudande att komma med).

P.S. För att veta vad kunden redan har och inte har köpt eller gjort så underlättar det att ha alla kunduppgifter på ett ställe. Så skippa röriga filer och post-it-lappar!

Se din kunskap som en guldgruva

Proaktiv kundvård kan som sagt handla om en bonustjänst, en vänlig påminnelse eller något annat som skapar något extra för kunden. Framförallt handlar det om kunskap: att dela med dig av erfarenheter och information som ditt företag har.

Tänk dig t.ex. att du säljer kopieringsmaskiner. Du vet exakt vilka misstag kunderna brukar göra när de börjar använda dem och du kan alla funktioner utantill. Kund Karlsson å andra sidan kanske har köpt sin första kopieringsmaskin och är nöjd när den står på plats och basfunktionerna funkar. Om du då ringer och delar med dig av några riktigt bra funktioner som folk vanligtvis missar kommer Karlsson garanterat känna sig ännu lite nöjdare och lite gladare. Svårare än så behöver det inte vara!

Prova att underlova och överleverera

Ett annat knep för att kunna leverera det där extra är att inte ta sig vatten över huvudet från början. Vi på Lundalogik brukar prata om att underlova och överleverera. Kort handlar det om att lägga kundens förväntningar på en rimlig nivå, för att sedan ge en oväntad bonus som glatt överraskar honom eller henne.

Det kan vara något så enkelt som att skicka med en våtservett när du säljer kebab eller att skicka med batterier om det behövs till produkten. Eller bjuda på en sammanställande rapport efter att du avslutat ett uppdrag, även om det inte ingår. Nyckeln ligger i att lova det vanliga, för att sedan kunna överraska. Om du redan från början lovar våtservett, batterier eller rapport kommer det vara svårare att ge kunden något värdefullt i relation till det han eller hon redan har. Och det är ju det proaktiv kundvård handlar om.

Så hör av dig innan kunden gör det. Dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter, bjud på det där lilla extra. Och gör det med kärlek!


Är du nyfiken på vad Lime CRM kan göra för dig?
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allting möjligt!

Testa gratis nu!