En kund som inte krånglar, som är lojal och som pratar gott om ditt företag – det är själva guldmedaljen som bevisar att kundvård lönar sig. Men vad krävs för att knipa pallplatsen egentligen?

I en värld där olika varor och tjänster ofta liknar varandra är relationer hårdvaluta. För vad ska du annars konkurrera med, när människor upplever att ditt företag erbjuder samma kvalitet och pris som konkurrenterna? Att aktivt arbeta med kundvård och stärka kundrelationerna är därför ingen dum idé. Och lyckligtvis är det inte särskilt svårt med lite hjälp från ett CRM-system – låt mig förklara:

1. Du slipper spilla tid på att leta efter information

Med ett CRM-system har du all kundinformation på ett ställe och det gör att du sparar en massa tid. Och nej, det är inte som jag överdriver: 47 % av Sveriges kontorsanställda och egenföretagare lägger 30 minuter eller mer på att leta information – varje dag. Det blir 10 timmar per månad och nästan 3 veckor på ett år.

“Men vad spelar det för roll om jag sparar tid, jag trodde vi pratade om kundrelationer?” kanske du tänker. Jo, men tänk dig följande scenario: En kund ringer in och är missnöjd över att du och dina kollegor inte har återkommit i ett ärende. Enligt kunden ska han eller hon ha ringt in för en vecka sedan och lämnat sitt telefonnummer till en anställd som lovade att ringa upp någon dag senare. Vad gör du?

Med ett CRM-system kan du enkelt se hela ärendet, vilken kollega som pratade med kunden och koppla vidare. Men utan ett CRM-system finns det en risk att du själv måste be om att få återkomma, eftersom du måste leka detektiv och ta reda på vem kunden pratat med och vad ärendet gäller. Med andra ord: sparar du tid, gör kunden också det.


360 graders vy av dina kunder

Att bygga starka kundrelationer har aldrig varit enklare.

Upptäck Lime CRM


2. Du kan vara personlig i ditt bemötande

Förutom att du sparar tid genom att ha all kundinformation på ett ställe, så blir det enklare för dig att vara mer personlig i ditt möte med varje kund. Du får en komplett bild av kunden och slipper t.ex. att be om bakgrundsinfo som kunden förväntar sig att du redan ska känna till.

Relationen behöver inte börja om på 0 vid varje kundkontakt, utan istället kan du ta vid där kundens förra kontakt med företaget slutade. Och när man “känner varandra” sedan tidigare är det lättare att bjuda på sig själv. Det fördjupar i sin tur relationen mellan kunden och ditt företag.

3. Det blir enkelt att återkomma när du lovat

Slutligen så gör ett CRM-system det enkelt för dig att återkomma till en kund när du lovat. Först och främst eftersom du, om du använder systemet ordentligt, kan se vad det var du faktiskt lovade att göra. Men du kan också ställa in påminnelser som hjälper dig att komma ihåg när det är läge att ta kontakt igen.

Låt oss säga att du t.ex. ringer upp en tidigare kund med ett erbjudande. Han eller hon meddelar att det inte passar just nu, men ber dig återkomma om två veckor. Absolut, säger du och lägger in det i systemet (istället för att skriva det på en post it-lapp som du riskerar att tappa bort och som ingen annan har tillgång till). Två veckor senare får du en notis som påminner dig om samtalet. Lätt som en plätt!

Som du ser kan ett CRM-system var till stor hjälp i din jakt på guldmedaljen och den ultimata kundrelationen. Och om du vill veta mer rekommenderar jag att du laddar ner vår poster ”Förenkla vardagen med ett CRM-system”. Där har vi samlat några tydliga exempel i en enda smidig (och gratis) PDF.