En grym projektgrupp är nyckeln till ett lyckat CRM-projekt, det vet du nog. Men hur plockar man ut “the dream team” egentligen? Svaret får du här.

Med 25 års erfarenhet av CRM-system och över 50 000 användare börjar vi på Lime kunna det här med CRM-projekt. Och om det är något som vi märkt genom åren så är det att projektgruppen har oerhört stor betydelse för hur väl ett system implementeras. Se därför till att skapa ett riktigt “dream team” och följa dessa tre kriterier:

  1. Säkerställ att ledningen är med på noterna

När du och kollegorna står i startgroparna för ett CRM-system har ni sannolikt redan fått “ja” från ledningen. Men står de bakom projektet till 100%? Är de beredda att företräda CRM-projektet och visa att det är en prioriterad fråga från högsta ort? Att själva använda systemet? Om inte, behöver de övertygas lite mer innan projektet går vidare.

Är svaret “ja” på alla frågor är det bara att välja ut projektgruppens första medlem: en representant från ledningsgruppen, som helst ska delta vid alla projektmöten etc. Men det kan vara en utmaning att få med någon på det tåget. Ett alternativ kan istället vara att en eller flera från ledningsgruppen gästspelar vid några projektmöten, där det ges sammanfattningar och statusrapporter. Det viktiga är att ledningen står bakom projektet och är en del av teamet – på något sätt.

  1. Inkludera alla avdelningar och användargrupper

Förutom en representant från ledningsgruppen, bör CRM-projektgruppen bestå av minst en medarbetare från varje avdelning. Alla användargrupper måste ju få ge sitt perspektiv på saker och ting! Se dessutom till att ha med följande roller:

    • En eldsjäl för projektet
    • En informell påverkare
    • En erfaren projektledare
    • Någon med god förståelse för företagets processer
  • Någon med god teknisk förståelse

Naturligtvis behöver inte en person bara ha en roll – representanten från ekonomi är kanske även en informell påverkare. Men alla roller behöver finnas inom projektgruppen på ett eller annat sätt. Varför? För att få en grupp med såväl bred kompetens som rätt egenskaper.

  1. Välj ut personer med rätt egenskaper

När du och kollegorna ska sätta ihop ett team för ert CRM-projekt handlar det inte bara om att fylla olika roller. Nej, det handlar lika mycket om vilka personer ni fyller dem med. Att ha en grupp med bred kompetens, där alla avdelningar är representerade, må vara betydelsefullt för projektets framgång. Men det absolut viktigaste är att gruppen har ett högt engagemang och inte blir för tekniktungt.

Så välj personer som är positiva, samarbetsinriktade, empatiska och inte för teknikfokuserade. Målet är att hitta projektmedlemmar som kan agera goda ambassadörer och som sätter affärsnytta i första rummet! Då har du fått ett riktigt “dream team” och goda förutsättningar för att göra en lyckad implementering av CRM-systemet.

Så vad väntar du på? Med “the dream team” på plats är det bara till att kicka igång CRM-projektet på allvar. Kör hårt!

P.S. Vill du har fler tips på hur du lyckas med ditt CRM-projekt? Ladda ner vår praktiska (och supersnygga!) poster.