Bra kundvård är lite som en livslång vänskaps- eller kärleksrelation: du måste visa omtanke om personen för att det ska fungera och hålla i längden. Men medan en vän eller partner kan uppskatta söta meddelanden i mobilen så är det lite annorlunda med kunder – häng med så berättar vi hur du kan visa omtanke professionellt och samtidigt bygga en nära relation till din kund.

1. Friskt vågat, hälften vunnet – våga ta kontakt

Det enklaste, men kanske också det svåraste, sättet att visa omtanke är att höra av sig överhuvudtaget. Kanske tycker du att det är smått obehagligt att jaga efter tidigare kunder? Gör inte det! Om ditt företag är bra på det ni gör har du ingen anledning att oroa dig.

Att på något sätt ta kontakt och följa upp en kunds köp visar att du inte bara ser kunden som en tillfällighet, utan faktiskt lagt märke till personen och vill prata mer med den. Post, mejl eller telefon är alla bra på sitt sätt – det viktiga är att du hittar det sätt som fungerar bäst för situationen.

2. Visa att du kommer ihåg kunden

Omtanke handlar inte bara om att ta kontakt, utan också om personligt bemötande. För att visa att du bryr dig om kunden kan det därför vara nyttigt att anpassa dig efter hur personen har varit i kontakt med företaget. Kanske har personen köpt en av era nyaste produkter? Eller har han eller hon deltagit på något av era evenemang?

Genom att notera något kunden gjort indikerar du att du minns personen och visar därmed att han eller hon får ett unikt bemötande. Det kan låta intimt, men det är vad de flesta kunder förväntar sig.

3. Fråga (och bry dig) om kundens åsikter

Förutom att komma ihåg kunden är det viktigt att låta personen känna sig sedd och lyssnad på. Att fråga om kundens tankar och åsikter är därför en vanlig metod för att dels säkerställa att kunden är nöjd, dels för att få personen att känna sig bekräftad.

Men vi har nog alla blivit tillfrågade om våra åsikter, för att i nästa sekund inse att personen som frågade egentligen inte brydde sig. Och visst känns inte den personen särskilt omtänksam? För att visa omtanke och att du värdesätter din kund behöver du alltså inte bara fråga vad personen tycker och tänker, utan också genuint ta till dig svaret. Kanske genom ett att återkomma med en lösning på eventuella problem eller med ett tack för berömmet?

4. Föreslå något att göra

När du hör av dig, pratar med en kund och visar omtanke om personen har det ett syfte: att se till att personen är nöjd och kan tänka sig att återkomma till ditt företag. Men för att minska det där steget mellan nöjdhet och lojalitet kan du föreslå någon form av uppföljning. Om kunden å ena sidan gillar en viss produkt eller tjänst kanske han eller hon är intresserad av X, Y eller Z också? Är personen å andra sidan inte nöjd så kan du be om att få återkomma när det finns en lösning. Det viktigaste är att din omtanke fortsätter in i framtiden och att kunden vet om det.

Det kan låta lättare än vad det är att visa omtanke. För vilket telefonnummer var det nu kunden hade? Vilken relation har personen till företaget och vad var det egentligen han eller hon tyckte om er? Samla all information på ett ställe så blir det mycket enklare. Med ett CRM-system får du full koll på kunden – och kan visa omtanke varje gång.


Är du nyfiken på vad Lime CRM kan göra för dig?
Vill du samla all din information i ett system, hålla ordning på dina projekt eller kanske få påminnelser när dina kunder behöver extra kärlek? Med Lime CRM är allting möjligt!

Testa gratis nu!