Hur funkar det rent praktiskt att ha sälj och support i samma system? Och på vilket sätt underlättar det vardagen? Här finns allt du behöver veta om det perfekta paret.

Om ditt företag saknar CRM-system ligger er information förmodligen utspridd på olika ställen. Det är t.ex. inte ovanligt att olika former av ärenden – support, reklamationer och avvikelser – hanteras separat och inte delas med säljorganisationen. Reklamationerna hanteras kanske i affärssystemet, avvikelserna i ett Worddokument och supportärendena via enskilda mejlkonversationer. Sälj är för sig.

Undvik att det blir pannkaka av kundmötet

Att hantera supportärenden och sälj separat kan fungera helt okej, men med allt samlat i ett och samma system blir några hackiga kugghjul till ett väloljat maskineri. Det beror på att alla medarbetare får en heltäckande bild av kunden. Särskilt säljare och kundansvariga har stor nytta av detta. Men varför är den där helhetsbilden så viktig?

Tänk dig själv följande scenario: Du ska ut till en kund och planerar att sälja in ditt företags nya, fräcka produkt. Men just den kunden har lämnat några klagomål det senaste halvåret och haft flera supportärenden. Så vad gör du? Om du inte kan se kundens historik åker du troligen dit och mötet blir pannkaka, men om du har hela bilden kan du reda ut eventuella frågetecken och sköta affärerna snyggt. Med andra ord: med sälj och support i samma system kan du och kollegorna ge grym kundvård och vara vassa säljare i alla lägen.


Ett system med 700% ROI

Undersökningar visar att du får tillbaka ca åtta gånger investeringen när du implementerar ett CRM-system. Men det är inte alla leverantörer som har 100% fokus på CRM. Det har vi på Lime – och vi hjälper dig hela vägen från start till mål.

Upptäck Lime CRM


Urval och varningar hjälper till i vardagen

Förutom att paret Fru Sälj och Herr Support gör det enkelt för alla medarbetare att förbereda sig inför kontakten med olika kunder, kan de också hjälpa dig att vara proaktiv och ge kundvård värd namnet. I Lime CRM kan du t.ex. gå in och göra ett urval av de kunder som har supportärenden igång. Så varför inte ringa upp och säga “hej, jag såg att ni haft lite strul den senaste tiden och ville bara kolla så att allt är löst nu?”. Svårare än så behöver det inte vara att visa lite extra omtanke om en kund.

Du kan också ställa in så att du får “varningar” när en kund t.ex. haft tre ärenden inom de senaste 90 dagarna. Då kan du kontakta kunden och kolla läget innan han eller hon potentiellt lämnar ditt företag. Smidigt och smart, eller hur?

En automagisk helhet som kan delas med kunderna

Det finns alltså onekligen flera fördelar med att ha sälj och supportärenden i samma system. Och givetvis är alltihop lite automagiskt! Det är exempelvis möjligt att automatiskt göra inkomna mejl med reklamationer, support och avvikelser till ärenden. Inget onödigt arbete här inte.

Dessutom kan du och kollegorna dela era ärenden direkt med kunderna. Det kan vara särskilt värdefullt om ni t.ex. arbetar med IT, fastigheter eller är ett större bolag med många produkter och kundärenden.

Så visst är sälj och support det perfekta paret? I samma system skapar de magi och gör det möjligt för dig och kollegorna att ge grym kundvård och sälja mer till fler. Det kallar jag en perfekt match!