Vill du få en överblick över företagets vunna kontra förlorade affärer den senaste tiden? Vad som ligger i den gemensamma säljpipen? Då behöver du sammanställa och analysera olika typer av data. Lyckligtvis är det lekande lätt med Lime CRM!

CRM må vara en filosofi och ett förhållningssätt. Men så klart handlar det också om resultat och affärer – annars hade ju ingen sysslat med det. Alla vill vi bli kundmagneter! Ett lyckat CRM-arbete handlar därför inte bara om att välja leverantör och att lyfta användandet  i systemet (även om det är en superduperbra början!), utan också om att använda all den samlade datan för att bli ännu bättre.

Rapportcenter – this is where the magic happens

Många av Lundalogiks användare jobbar redan aktivt och regelbundet med rapporter i CRM, men jag vet också att det finns många där ute som inte riktigt fått in rutinen ännu och vill lära sig ännu mer. Kanske är du en av dem? Om svaret är ja, så är första steget att bege sig till rapportcentret. Det är nämligen där magin sker!

I rapportcentret finns det flera olika verktyg som du kan använda för att snabbt och enkelt ta fram olika former av listor, statistik och rapporter. Vilka typer av material du kan skapa beror på vilken data som finns tillgängligt i ditt företags system. Och så klart på vilka syften det ska fylla.

Några av de mest populära rapporterna

I Lime CRMs rapportcenter ligger möjligheterna vid dina fötter. Men för att ge några exempel på vilka typer av rapporter som du kan ta fram, listar jag här några av de som är populärast hos Lundalogiks kunder generellt:

  • Aktivitetsuppföljning per säljare.
    Du kan få fram såväl antal kundbesök som antal säljsamtal för individuella säljare under en viss tidsperiod.
  • Aktuell säljpipe.
    Se den aktuella säljpipen, antingen för företaget som helhet eller för enskilda säljare.
  • Sammanställning av affärer.
    Du kan se vunna kontra förlorade affärer, under exempelvis det senaste halvåret.

Hur du tar fram en rapport i Lime CRM

Att ta fram en rapport i rapportcenter kan se lite olika ut beroende på vilket av verktygen du använder. Men om du till exempel vill ta fram en aktivitetsrapport eller pipe per säljare är det Limealyzer som gäller.

Se hur Gustav skapar aktivitetsrapport och pipe per säljare i Limealyzer.

I Limealyzer kan du göra såväl avancerade som busenkla rapporter. Du väljer bara ut vilka fält (vilken data) som du vill ha, så läggs det till i rapporten. Med datan på plats kan du sedan finjustera: du kan exempelvis välja vilka säljare som ska ingå i rapporten och vilken tidsperiod den ska visa. Klart! Spara och exportera till PDF eller Excel om du önskar.

I Lime CRM kan du ta ut listor, statistik och rapporter på ett kick. Arbete som tidigare kunde ta flera dagar! Men alla behöver vägledning ibland. Så om det är något du undrar över, tveka inte att kontakta oss på Lundalogik eller att botanisera bland FAQ och Youtube-videos.