Känner du att det går segt att vårda dina kundrelationer, trots att du har ett CRM-system på plats? Ja, ibland går jobbet lite på halvfart utan att man vet varför. Men lyckligtvis har vi den perfekta listan för att råda bot på den saken!

  1. Skapa eld i baken: lär dig av dålig kundvård

För att du och kollegorna, som jag utgår ifrån att du drar med på detta effektiviseringståg,

verkligen ska tagga till kan några skräckexempel på kundvård göra susen. De påminner er om varför CRM är (typ) viktigast i världen och förhoppningsvis skapar det lite eld i baken på er. Ni vill ju inte riskera att själva bli ett skräckexempel!

  1. Tänk nytt: våga lämna gamla CRM-spår

Med motivationen på topp är det nu dags att börja lämna de gamla CRM-hjulspåren och tänka nytt. Ett första steg kan vara att alla ser över sin verktygsrad: ta bort knappar du inte använder och lägg till nya genvägar för saker du gör dagligen. Sedan är det bara fantasin som sätter gränser! Leta efter nya “hacks” på egen hand bland våra klipp på Youtube, i vår blogg eller i våra FAQs för Lime CRM, Lime Easy eller Lime Go. Eller varför inte delta i ett av våra webbinarium för ny inspiration?

  1. Se över prioriteringarna: inspireras av 80/20-regeln

Kort och gott kan man säga att effektiv kundvård handlar om att ge rätt insatser till rätt kunder, eller hur? Metoderna för att göra detta i praktiken kan se olika ut, men ett sätt är att utnyttja 80/20-regeln. Enligt den står nämligen 20 % av ditt företags kunder för 80 % av er vinst. Så se till att identifiera de där 20 magiska procenten och ge dem lite extra kärlek.

Läs mer: Följ 80/20-regeln för bättre kundvård – så gör du!

  1. Öka användandet i CRM-systemet: tapetsera om kontoret

En av de vanligaste anledningarna till att man inte får det man vill av sitt CRM-system är en låg grad av användning. För med låg användning uteblir de positiva effekterna – all kundinformation är ju inte i systemet! Och anledningen till det kan t.ex. vara att vissa användare står helt utanför eller att alla inte nyttjar viktig funktionalitet.

Att öka antalet användare och aktivitetsnivån i CRM-systemet är med andra ord en smart idé för att få ut maximal nytta från ditt företags kundvård. Ju högre användning, desto bättre synergier och effektivare arbete! Och för att komma ihåg det kan ni alltid tapetsera kontoret med vår ursnygga poster.

  1. Arbeta smartare: underlova och överleverera

När du och kollegorna hittat ny inspiration, sett över prioriteringarna mellan olika kunder och toppat användningen i ert CRM-system så återstår bara ett sista steg. Och det handlar faktiskt inte om att de facto jobba snabbare, utan om att få kunderna att tro att ni gör det genom att underlova och överleverera. På det sättet kan ni ge den absolut bästa kundvården – ni överträffar ju förväntningarna varje gång!

Så vad väntar du på? 1, 2, 3, 4 och 5 så har du bytt snigelfarten mot raketfart!