“Jag önskar jag kunde klona mig själv.” Ja, det är nog en relativt vanlig tanke hos entreprenörer och företagare. Men nu går det ju inte att göra i praktiken, utan du behöver anställa någon annan. Frågan är vem du ska leta efter: en specialist eller generalist?

En specialist är en fackman på visst område, enligt Svenska Akademiens ordlista. En generalist beskrivs som en person med mångsidiga kunskaper. Det handlar alltså om expertkunskap vs. allmänbildning.

Trots att det är två ganska solklara definitioner, så är det desto svårare att veta vilken av kompetenserna man egentligen behöver i ett företag. Förhoppningsvis kan några forskningsresultat blandat med verkliga erfarenheter hjälpa dig på vägen:

Behöver du en chef högt upp? Anställ en generalist

Enligt en studie från förra året får generalister fler jobberbjudanden och högre ingångslöner än specialister. Oväntat? Egentligen inte. Som forskaren Merluzzi själv säger: generalisten sticker ut i en värld full av specialister.

Betyder detta att du alltid ska leta efter generalister till ditt företag? Nej, så klart inte (och det återkommer jag till lite längre ned). Men om du behöver någon till en högre chefsposition gör du rätt i att anställa en generalist. Enligt en internationell studie är en sådan person nämligen bättre på att hantera oförutsägbara situationer, tänka abstrakt och att hantera människor – typiska uppgifter och egenskaper för en chef högt upp i företaget.


Ett smart sätt att skapa tillväxt

Undersökningar visar att du får tillbaka ca åtta gånger investeringen när du implementerar ett CRM-system. Men det är inte alla leverantörer som har 100% fokus på CRM. Det har vi på Lime – och vi hjälper dig hela vägen från start till mål.

Se möjligheterna med Lime CRM


Specialister är bättre “på golvet” och har större handlingskraft

Trots generalistens fördelar så finns det saker som han eller hon är mindre bra på och som specialisten gör bättre. Den internationella studien visar t.ex. att specialistchefer är mer handlingskraftiga och vet hur man får ut produkter och tjänster. De är även bra på att instruera och coacha medarbetare hur de ska göra olika saker. Med andra ord: om du behöver en stjärna “ute på golvet” gör du rätt i att anställa en specialist.

För det finns ju trots allt en anledning till uttrycket “hellre specialist än generalist”. Om någon är bra på allt, är han eller hon inte riktigt bra på något. Jag menar, du går ju hellre till en renodlad italiensk restaurang än en som serverar både pizza, asiatiskt och husmanskost om du vill ha himmelskt god pasta?

Den krossade drömmen om den – eller det – som kan allt

Både generalisten och specialisten har alltså sina egna styrkor och svagheter. Och det är ju inte så förvånande – det finns ju ingen som kan allt! Då hade den personen varit en superhjälte och världsberömd. Samma sak gäller produkter och tjänster. Det går t.ex. inte att hitta systemet som “har allt” och ofta får man välja mellan kvalitet (från specialister) eller kvantitet (från generalister).

Betyder det att du aldrig kommer hitta den perfekta personen att anställa? Eller den bästa tekniska lösningen för ditt företag? Nej, för så länge du matchar behov med rätt lösning kan du skapa magi.

Fundera på vad det är du behöver: en abstrakt tänkare som kan leda ditt företag på en strategisk nivå, eller en handlingskraftig medarbetare som sköter det operativa inom ett visst område? Tuff fråga, men det är i grund och botten den som avgör om du ska leta efter en generalist eller en specialist.

Lycka till!


P.S. Om du någon gång skulle vilja veta mer om just CRM-system behöver du inte fundera särskilt länge på vem du ska välja. Vi på Lime är marknadsledande och hjälper ditt företag från start till mål. Inga generalister här – bara CRM-experter!

Kontakta oss